tisdag 25 mars 2014

Peter Bolin

Namn: Peter Bolin

Klubb: Lindome BK

Klot? Integrale 76 690 tror jag. 

Sponsor? Ingen

Vad fick dig att börja spela pétanque?
Vi var ett gäng som bodde i samma radhusområde och vi hade alla köpt blå, gula, röda plastbollar på bensinmacken och gett till våra barn och när barnen lagt sig på kvällen så började vi gubbar spela. Sedan gick ju plastkloten sönder och det blev skrik och tandagnisslan ifrån barnen och då är det flera av oss som kommer ihåg att vi sett några franska gubbar som stod i en liten park i Juan-les-Pin och kastade med metall bollar. Sedan hittade någon OLKA resebyrå som sålde klot, som vi alla köpte i radhusområdet. När jag köpte mina första klot så sa dom att ett VM-kval skulle spelas i Askim i Göteborg och Per Larsen, Niels Christensen och jag själv åkte dit och kollade. Där övertalade dåvarande SBF ordföranden Hilbert Björkdahl oss att bilda en klubb och på den vägen är det.

Vad tycker du om det gångna året?
Det som sticker ut är ju Rickard Nilssons VM silver i singel mot Dylan Rocher. Sedan är det för få nya som kommer in i sporten – men det är ju ett gammalt problem.

Bästa tävling?
Jag är lokalpatriot så jag säger Lindome spelen!

Bästa pètanque spelaren?
Christian Fazzino även om Dylan Rocher är kanske bäst just nu! Är också svag för Marco Foyot, Phillippe Quintais och Didier Choupay

Några av de bästa genom tiderna:
Rickard Nilsson och Joachim Andersson
Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna?
Detta är svårt. Det finns några stycken och du själv Joachim hör dit liksom Rickard Nilsson, Anders Larsson, där ni alla har spelat uthålligt på hög nivå över lång tid. Tycker även att Jonas Jacobsen platsar här även om han inte varit riktigt lika uthållig som ni andra!

Bästa damspelare genom tiderna?
Lotta Larsson, Jessica Johansson, Christel Eriksson

Planer framöver med pétanquen?
Försöka förmå passiva Lindome spelare att återvända till Boulen igen. Dit hör ex.vis mina egna söner (Johan Bolin vann ju Prins Bertils Junior Cup och sedan la han av) Patrik Stenman har löst licens igen för klubben och en mängd andra vill jag få att återvända till klubben!

En av de bästa damerna genom tiderna: Jessica Johansson
Var det bättre förr?
Det låter så negativt, men jag får nog säga Ja här!  Upplever att det fanns en större framtidstro för 10-15 år sedan

Bästa Nordiska laget?
Bröderna Pip eller snarare Lag Fugelsang med bröderna Bo, Peter & Brian från Danmark. Dom var riktigt bra!

Ny ordförande i klassiska Lindome BK. Planer framöver?
Se svar i ” Planer framöver med pétanquen?

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med?
Zabbar Neang

Vilken pétanque spelare har imponerat mest 2013? 
Rickard Nilsson

Din bästa säsong och varför?
1995 var rätt bra. Vann Lindomespelen bl.a.

Lasse Merens, ? ?, Peter Bolin
Philippe Suchaud, Daniel Voisin, Christian Fazzino
Bästa pétanque minne?
När jag släpade med 40 personer till Le Puy-en-Velay – 96 tror jag!

Medspelare 2014?
Robert Boström, Lasse Merens

Ditt drömlag?
Vet ej!

Idolen är?
Har ingen idol..

Meriter? 
Vunnit Lindome spelen 3 gånger plus ett antal åttondelar i SM, men kom aldrig till kvarten.

Peter om Joachim:
Respekterar både dig, dina frågor och det du gör/gjort för Svensk Boule.

Joachim om Peter:
Peter älskar sitt Lindome och kommer göra allt han kan för att få liv i klubben igen. Sånt engagemang respekterar jag! Har delat många historier och berättelser med Peter. Han har varit igång länge så han vet vad han talar om när man snackar boule för 20 år sedan. Önskar dig all lycka med klubben Peter! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar