onsdag 1 januari 2014

Först ut 2014: Andreas Petersson

Namn?
Andreas Petersson 

Klubb?
BK Strand från 2014 

Klot?
La Franc Soft Black 

Vad fick dig att börja spela boule?
Pappa fick med mig till den lilla boulehallen på Tjörn en torsdag mitt i vintern och sen har det rullat på.

Vad tycker du om det gångna året?
Började jätte bra med avancemang till Svenska cupen finalen sen flöt hela året på bra fram till kvalet i elitserien. Och efter det har boule och Andreas Petersson inte varit dom bästa vänner. Tyvärr 

Mål framöver inom boulen?
Personligen: Bli bättre för varje år och slå Albin Plantin det har jag inte lyckats med än. Sen att nå final i svenska cupen och elitserien med den nya klubben och väl där kan allt hända. 

Bästa tävling?
Aldrig tävlat utomlands så får säga Fyrlingen i Borås, tycker det har det mesta. Sen hoppas jag att Mattias Thorell lyckas fortsätta utvecklingen av NPW och att Pablo och IFK Goteboule lyckas med sin sattsning på spel i nordstan.

Två grymma tävlingsarrangörer, Andreas Petersson och
Mattias Thorell
Vad saknas i boule Sverige?
Den självklara, återkommande tävlingen för internattionella spelare. Fyrlingen har nått på gång och hoppas Mathias och Pablo kan lyckas med sina projekt.

Du arrangerar ju också en populär inomhus tävling, Sluta Gräv Open. Hur går tankarna om den tävlingens framtid?
Tankarna är helt klart på att fortsätta att arrangera den tävlingen det vill både jag och Sluta gräv. 2014 ska det bli tidigare och mer reklam utomlands, fins inga riktigt stora dubbeltävlingar så att bli den största svenska dubbeltävlingen vore väldigt kul.

Bästa boulespelaren?
Dylan Rocher

Bästa svenska boulespelaren genom tiderna?
Spelat boule för kort tid men Jonas Jacobsen har ju en nivå som håller även internationellt. Men frågar du mig om 10år vore det kul att säga Alex Norin lite träning och spelsug på han så e han där. 

Henrik Hugosson
Vilken boulespelare har imponerat mest 2013?
Tycker inte direkt att någon har stukigt ut, men det jag e e mest imponerad av är Henke Hugossons lilleskott på 9,5m i nationella slutspelets final. Han gick som läggare och när laget var som mest pressat 2-5 i kulor nyper han lillen klockrent. STARKT

Bästa bouleminne?
Mitt första SM sista året på Heden. (singel) 0-12 i skiljematchen i poolen vände till 13-12 och slutade sedan 3a

Medspelare 2014?
Trippel: Janne Johansson och Jonas Strende. Dubbel: Roger Söder

Ditt drömlag?
Alex Norin, Jonas Jacobsen och Pablo Patron

Alexander Norin
Idolen är?
Mathias Gravhem.

Meriter? 
Inga.

Jocke om Andreas?
Andreas är en ganska ny artist på boulebanorna. Han vill upp i toppen och det syns. Han är helt klart på rätt väg också. Han utvecklas hela tiden. Det märker man ute på tävlingarna. Men han är inte bara en duktig spelare. Han arrangerar även en av de bästa dubbeltävlingarna i landet. Han är dessutom riktigt trevlig och rolig. Jag hoppas verkligen du når dina mål Andreas! Du gör mycket för boulen och för det ska du ha all respekt!

Andreas om Jocke?
En spelare som verkligen brinner för sin klubb och som tillhör en av dom absolut bästa spelarna inom svensk boule. Tar sporten på det seriösa sett fler borde göra.

4 kommentarer:

  1. Skön kille,denne Andreas.Och ÄNU goare blir han när han förespråkar Dubbel.Mer Singel/Dubbel-tävlingar te folket :-)
    Lyck te i 4-lingen nu.Jag tror ni eller KK:s lag vinner...med MT:s lag som outsider.Högt odds på det va? ;-).Se upp för Ali & Leo...föu faun vilken singe-semi dom lirade på BOO:s Nyårsraket.Gryyyym skytte-boule där inget klot sumpades bort.GRRRYMT att se :-)

    SvaraRadera
  2. Ja tycker dubbel är kul. Men det är trippel som har störst betydelse. Men jag kan hålla med dig Ante. Det är bra att ha någon riktigt bra dubbeltävling också i detta avlånga land! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet ju att tripp är viktigare eg...men det gäller nog mest för sånna som dig...sånna som int har nå probbs med att hitt medspelare.Tror det går omkring en hel drös med spelare i detta land som gärna lirar Dubb och spec Singel just p g a det.Själv ääälskar jag ju singelspelet...utan att påstå att jag är zitbra på,t :-).Man slipp problemet med att hitt medspelare å kan sköta allt själv.Ett bevis på det är dom fulltecknade Nyårsraketerna (BOO),Sundsvall i Mellandagarna.Likaså Lindköpings numera fulltecknade 6/1.Alla singeltävlingar och aaalltid populära.Bäst är ändå 6-manna (Tripp,Dubb å singel) typ Lukas Minne i Jönköping.Tokrolig och enl mig spännande variant av boule det, :-) 4-lingen är också en jäkligt kul variant.Lagspel ruuules :-).Ursäkta min långrandighet...jag tar ALLA tillfällen att propagera för Singel & Dubbel ju,utan att för den skull dizza ner trippel :-)

      Radera
    2. På denna sidan får du skriva precis hur mycket du vill ;-)
      Lagtävlingar är speciella och oftast åt det mer spännande och roliga hållet. När jag var ung gilla jag singel. Men nu på "äldre" har de övergått till mer tristess. Men möter man riktigt bra spelare i singel är det så klart kul. Att möta Rille i singel är ju riktigt kul!! ;-)

      Radera