lördag 14 december 2013

En snabbis med Tobias Svensson

Tobias Svensson NM U23 2013
Namn och klubb?
Tobias Stefan Alexander Svensson, Coccinelle Petanque Club Malmö

Klot?
KTK Aventure Carbone 75-690

Vad tycker du om 2013?
2013 Var för mig både kul och tråkigt. Började året med att vinna fyrlingen med Wille och Co. Två månader senare vann jag och min klubb  svenska cupen som ocskå var jättekul men under sommaren blev jag allvarligt sjukt och fick hostattacker och svimmade flera gånger och var sängliggandes i veckor. Jag missade varberg och massa andra tävlingar vilket var jättetråkigt. Men sen avslutar jag året bra med dig, Jocke och klubben med Europacup final.

Hur var känslan att spela Europacupen?
Självklart var det kul att spela men hoppades ju på att bli trea minst men fyra är inte dåligt heller. Bra lärdom att spela där och kollade lite på dem andra lagen. En sak jag tycker vi missar är när man får lite klotövertag ser storländerna till att få poängen speciellt Italien och Frankrike och det är något alla svenskar behöver bli bättre på (enligt mig)
Europacup laget från Coccinelle PC 2013

Satsar du vidare 2014?
2014 kommer jag med stor sannolikhet satsa vidare så länge spelglädjen är där men det brukar den alltid vara . Men efter sommaren tar jag studenten och kanske blir lite mindre spel där om jag hittar jobb. Det får jag se.

Sveriges bästa spelare?
Svårt dem 4 åren jag spelat mycket har jag inte sätt någon som sticker ut. Men prestationsmässigt har ju Joachim, Jessica och Rickard lyckats bra men en match som står ut är Rickards match mot Wiede i Falun singelfinal 2009 tror jag det var då Rickard sköt klockrena skott hela matchen har för mig han gjorde backkalle för match. Men taktikmässigt har Joachim väldigt bra taktik och dina prestationer talar för sig själva.
Junior SM guld i singel 2011 i Uppsala

Vilken spelare har imponerat mest på dig 2013?
Faktiskt ingen i mina ögon har inte sett något superspel men missade ju sommaren så vet inte hur folk spelade då. Men något jag måste säga är hur mycket bättre Hällesåker har blivit och dem visar att dem vill vilket inte syns så mycket i Sverige.

Vem vinner Svenska cupen 2014?
Svårt tror det kommer stå mellan oss Sitting Boule, Sibirien och Halmstad och hoppas ju på att vi vinner men kommer bli jämna matcher från semifinalerna så vet inte.

Vem vinner Elitserien 2014?
Samma sak där kommer nog stå mellan samma lag som i svenska cupen och kommer bli tight i slutändan.

Vilka är dina medspelare 2014?
Det kommer nog bli Simon Åkesson och Daniel Eriksson i trippeln i dem stora tävlingarna och Andreas Halvorsen i dubbeln i dem stora tävlingarna tror jag lagen blir.

Ditt dröm lag?
Damien Hureau, Henri Lacroix. Har sätt många filmer med dessa spelare och Lacroix är väldigt duktigt på både skjuta och lägga och missar sällan lägg eller skott. Har alltid tyckt Hureau varit en duktig skytt och blev inte besviken när jag såg honom live i europa cup final.

Idolen?
Har faktiskt ingen men får väl se er, Joachim och Jessica som förebilder som har hjälpt mig mycket dem senaste åren och låtit mig spela och lära mig mycket med er och och spelat mot dem bästa i Sverige med er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar