tisdag 5 augusti 2014

En intervju med Anders Larsson

Namn: Anders Larsson 

Klubb: Coccinelle Petanque Club

Klot? KTK Aventure Carbone

Sponsor? Bjerreds Tak AB

Vad fick dig att börja spela pétanque?
Nils Olof Nilsson som på den här tiden 1990 var ordförande i Bk Cochonnet i Laholm fick mig att prova på boule. Det var kärlek direkt, gick sen till kvartsfinal i min första tävling Malmöhus Open och sen var man helt fast.

Vad tycker du om det gångna året (2013)?
Ganska nöjd med senaste året, en del bra placeringar och en del mindre bra. Hade inget fast lag och det saknade jag.

Bästa tävling?
Trippeln på SM är nog den tävlingen som jag ser mest fram emot. Inomhus så är det Nordstan Grand Prix. Har ju aldrig spelat Fyrlingen i Borås som många pratar varmt om, får väl testa den i vinter.

Bästa pètanque spelaren?
Finns så många duktiga men om jag ska välja så blir det Marco Foyot.

Jessica Johansson CPC
Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna?
Samma sak här eftersom man har sett och spelat med så många duktiga genom åren men från “förr” säger jag Zabbar Neang och från “idag” Jessica Johansson.

Bästa damspelare genom tiderna?
Christel Ericsson var ju väldigt duktig i början på 90-talet men jag tycker nog att Jessica är klassen bättre.

Du har ju kommit tillbaka till boulen efter ett par år ifrån boulen. Är boulen roligare nu eller var det bättre förr?
Jag tycker nog att det är lika roligt idag. Synd bara att det saknas ungdomar på tävlingarna. Har ju själv 3 barn men att få dom att börja spela går inte. Man önskar att dom skulle hitta den här “nerven” som vi andra har hittat. Tävlingsboule är så fantastiskt kul.

Bästa Nordiska laget?
Känner tyvärr inte till Norges och Finlands spelare så väl och då tar jag ett Svensk/danskt lag. Om Joachim Andersson Lasse Dithmar och Richard Nilsson skulle ta en tävling ihop så skulle jag nog stanna till och kolla.

Joachim Andersson, Kristian Eklund,
Anders Larsson 2:a Varberg 2014
Vem är den skönaste medspelaren du spelat med?
Man har haft tur att få träffa och spela med så många
härliga personer genom åren men jag nämner 2st
Jörgen Sylvander och Kristian Eklund. Men som sagt det finns många..

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014? 
Efter VM-uttagningen utan tvekan Simon Åkesson

Din bästa säsong och varför?
Vann ju ett par medaljer på SM under 90 talet men det är ju historia
så jag tror 2015 blir riktigt bra.

Bästa pétanque minne?
När jag, Tobias Svensson och Jessica Johansson gick till semifinal i Nordstan Grand Prix och fick spela mot 3 franska giganter, Philippe Quintais, Philippe Suchaud och Emmanuel Lucien. Vilken härlig känsla som man vill uppleva igen. Sen har man ju åtskilliga minnen med Muhammed Ghettas som tyvärr inte lämpar sig i tryck.

Dina medspelare 2014?
Har inget bestämt lag till nästa år.

Ditt drömlag?
Inget speciellt men det är klart om Philippe Quintais och Dylan Rocher vill lira så…

Idolen är?
Inte nu längre men när man började spela så kollade man gärna på Zabbar Neang.


Meriter? 
Min största “merit” är nog att jag är väldigt lätt att spela med annars
så är det ju lite meriter från förr, men det var länge sen så det är glömt.

Anders om Joachim:
Att du är en av Sveriges bästa läggare är väl inte direkt någon hemlighet för någon. Men jag skulle nog vilja säga att din bästa egenskap som boulespelare är din spelförståelse. Ni är några stycken som behärskar dom flesta typer av underlag men just spelförståelse är det inte jätte många som har. Kenneth Köhalmi är väl en annan som jag också tycker har det även om vi inte direkt har spelat ihop. Sen kanske lite överraskande så har du i alla fall mot mig varit väldigt stöttande och uppmuntrande när vi har tävlat ihop.
Joachim Andersson, Anders Larsson, Jessica Johansson
1:a Wendes Open 2014

Joachim om Anders:
Som Anders nämner själv så är han väldigt lätt att spela med. Får man Anders att våga är han hur grym som helst. Dessutom är han hur trevlig och rolig som helst. Därför spelar man gärna med Anders. Dessutom är han helt ärlig när man snackar lag, sammansättningar av klubblaget och håller inga direkta favoriter utan går på den fakta man har! Kan inte bli bättre än så. Godtycklighet är bara för fegisar! Anders är väldigt positiv på banan vilket är skönt. Lugn är han också i alla lägen även om det verkar hopplöst. En riktigt skön vän med andra ord!


Tack för intervjun Anders! 

1 kommentar:

  1. Han verkar vara en grymt skön kille,den.Undrar hur många som håller med honom om att det "är synd att man saknar ett fast lag".Tror det vimlar av oss...som skulle kunna fylla upp tävlingarna.Här har klubbarna ett stort ansvar med att ta hand om nybörjare och intreserade...men för mig synes det INTE bli bättre.Aja...kul och bra intervjuv...as usal.

    SvaraRadera