fredag 10 februari 2017

Intervju med bouletokiga Annelie Westin!

Namn: Annelie Westin

Klubb: BOO

Klot? MS L´IT

Sponsor? Vore kul med en! 

Vad fick dig att börja spela pétanque
En vän, Krister Lindberg, drog med mig till en s k handikappturnering i Boulebar Stockholm och vi vann några rakt av och jag blev så biten att jag började träna i AIK där Krister spelade. Sen gick det inte att stoppa mig. 

Vad tycker du om det gångna året (2016)
Det började hyfsat, jag hade bestämt att 2016 skulle bli ett satsarår och det startade bra.  Sen kom en period av förändringar fram till DM/SM. DM gick sådär, förväntade mig bättre resultat. Klubben hade få spelare och det var svårt att få ihop tex trippellag, det var allmänt oroligt. SM blev väldigt kul, men inte resultatmässigt. Inget flöt riktigt på och trippeln på SM körde ihop sig med ett sent avhopp. Det kändes trögt och tungt mentalt. Efter SM fick jag ny energi, började fokusera om och nöta teknik. Jag började träna en hel del med Ali Abdi Aden och Lotta Larsson vilket jag är tacksam för. Chai Kedeskog har också hjälpt till mycket i träningsfrågan. Jag fick ganska snart bättre resultat framåt augusti och sen fortsatte det att rulla på bra hela hösten och det blev fina placeringar i de flesta tävlingarna aug-dec 2016. Så jag måste säga att det blev ett bra år resultatmässigt för min del, vilket var fantastiskt roligt. 

Bästa tävling
Sundsvall Halloween. Singel, dubbel, trippel på en helg! Alltid lika kul där och härlig atmosfär. 

Henri Lacroix och Joachim Andersson
under PPF finalen i Fréjus, Frankrike.
Roligaste tävling
Fyrlingens spelupplägg är grymt och att den lockar utländska lag är väldigt roligt. Sen tyckte jag Motalanatten var en fantastisk tävling. Fler marathontävlingar tack, till oss som aldrig får nog. 

Bästa pètanque spelaren
Ja eftersom Henri Lacroix vann EM titeln i singel är det nog han just nu. 
Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? För lite koll på detta då jag är relativt ny.. 

Bästa damspelare genom tiderna? Jessica Johansson.

Bästa Nordiska laget? Kan vara danska landslaget, just nu iaf. 

Din högsta poäng i precisionsskytte
28 på träning :) men det högsta officiella kommer i år på DM känner jag. Har inte satsat på allvar på det tidigare. 

Roligaste segern
Roligaste segern var nog Motalanatten när jag, Dan Tingvall och Kjelle Mattson slog norrmännen med ett briljant spel som var väldigt offensivt, helt i min smak, och det lyckades! Norrmännen spelade otroligt bra, men vi slog dem! Vi sköt mycket och hade ett riktig fint spel alla tre.

Vilket SM tyckte du var bäst
Malmö 2016, bra spelplats och varierade banor!
Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste? Förutom att jag är sämst på att singla slant, i bästa fall kastar jag myntet så det inte singlar alls och i värsta fall så kastar jag det i huvudet på motspelaren som i Uppsala en gång så det blev asgarv på banorna runt om (folk ser mer än man tror) så är det kanske att jag har århundradets sämsta ansiktsminne..Extremt jobbigt då jag blandar ihop folk hur som helst och dyker de upp i ny frisyr känner jag absolut inte igen dem och dyker de upp på en plats där jag inte brukar se dem vet jag inte varifrån jag känner igen dem. Danne sa åt mig när jag blandade ihop Tullen på SM i somras med en man som var väldigt lik honom (tyckte jag) och jag ropade till honom: Jag kan prata nu! Varpå den här mannen  tittar lite skrämt och oförstående på mig. Danne med lite bättre koll säger argt: men herregud, det där är ju inte Tullen, vad håller du på med? Jag liksom what? Oj, sorry :) 
Jag kompenserar med ett extremt bra sifferminne :) 

Hur får vi fler boulespelare att börja spela tävlingar igen
Ja, det är svårt, men jag tror att alla som redan tävlar måste försöka locka med sig folk som inte tävlar, jag försöker själv hela tiden få igång folk. Men det är svårt, det är familjesituationer och annat som är viktigare i många fall. Man får inte vara rädd för att tjata. Det är väldigt individuellt. Men situationen i Stockholm med hallar är krisartad så hade vi ett Gottsunda här skulle nog intresset öka och folk kunde komma igång med träning och fler lokala tävlingar kunde ordnas och locka folk. 

Din favorit position
Jag gillar att spela mitt numera, det är en otroligt rolig position, nästan aldrig en enkel kula och en ganska oförutsägbar position, gäller att vara beredd på allt. 

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Alla jag spelat med har varit sköna på olika sätt, listan skulle bli lång, men kan inte säga vem som varit skönaste spelaren. 

Blivande ambitioner inom boulen
Jag vill till damlandslaget. Sen vill jag vinna några SM-klasser också och tävla mer utomlands. 

Lucas Rudin
Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2016?  
Tycker Lukas Rudin hade ett bra år där, han imponerade mest, jag satt på läktaren och tittade när han tog hem Majoskyttet vilket var en succé. 

Din bästa säsong och varför
Den pågår just nu! För att träningen äntligen ger resultat, jag känner mig trygg med mina skott och lägg och jag kan bara bli bättre. 

Ditt bästa pétanque minne
Finns många många roliga händelser. Men det som var mitt bästa minne var mitt första SM i Växjö snart 4 år sen.. Jag var nybörjare, hade aldrig spelat singel, men anmält mig till damsingeln. Jag var på banorna 2 timmar innan start och värmde upp, ingen var där utom jag på hela planen. När spelet drog igång kan man säga att jag var  uppvärmd haha. Jag tog mig ur poolen vilket var mitt enda mål. Sen rullade det på ända fram till kvartsfinalen. Det roliga var att jag minns inte att jag tog ett enda skott, jag bara la och la och det gick hur bra som helst. Tyvärr var jag inte tillräckligt stark för att kunna slå Camilla Csapo i kvarten på den tiden. Hon vann ju finalen det året. Ett annat kul minne var när jag och syrran och Jugu Ouldmoussa, nästan slog belgarna inkl Kenneth Köhalmi i Majon förra året 12-13, vi blev bjudna på öl efter, en rolig match. De fick svettas lite :) 

Ditt drömlag
Ja det är ju jag och Helene Pallovaara Di Tella och så tar vi in Benin skytten (namn?) och om Helene lyckas övertyga honom om att hon ska gå skytt så får han spela mitt. Jag kan gå lägg, vi lirar La Marseillaise ihop och får enormt med publicitet :D 

Idolen är
Oj jag har ingen direkt idol, men på damsidan kanske det är Yolanda från Spanien, lugn och stabil och vet vad hon gör. Annars finns så många bra herrar i världen att det är omöjligt att säga. 

Vilka bildar du lag med 2017
Jag är inte helt klar med den biten då jag nyss bytt till BOO. Just nu satsar vi på Sv cupen dam i Tyringe, men också Sv Cupen Öppen. Efter det kan man kanske se hur lagen kan se ut framöver! 

Meriter?  
5:a damsingel SM,  Guld/silver Damsingel DM, Guld/silver Örebrocupen damsingel, Silver öppen singel Sundsvall, Guld DM skytte dam, Guld Gefle Cup ÖT, Guld Bajen Cup ÖT, Guld Sundsvall ÖT,  Silver ÖD Uppsala, Silver ÖD Kajutans dubbelträff, Silver ÖD Sundsvall. Guld i Ömxt i PBM. Ett antal brons i DM samt senast även i Motalamixen! 

Annelie om Joachim
Är otroligt snäll, rolig och hjälpsam och väldigt bra på att stötta och ge råd då han har så mycket bouleerfarenhet på alla sätt. Han pushar en till att bli bättre och som tjej är det guld värt att känna sånt stöd från en spelare av Joachims klass! Kul att du ska spela i Ghent, all lycka till! 

Joachim om Annelie:
En ny talang som man ser återkomma till de flesta tävlingar runt om i Sverige. Det bevisar att man vill någonstans med sin sport. Det gillar jag. Stöttar gärna personer som vill utvecklas och verkligen försöker göra det också. Minns inte om vi mötts någon gång men har sett Annelie spela ett par gånger. Och potentialen finns där. Och i den takten du tränar och tävlar så kommer du uppnå dina mål inom kort. 


Tack för lyckönskningen! Det kommer bli ett jobbigt mästerskap med massor av matcher i singel, dubbel och mixed. Men vi är vana att spela massa matcher i SM från tidig morgon till sena nätter 6 dagar i rad. Så detta ska inte heller bli några problem. Historiska ska vi dock bli! :)  


Bilder: Joachim Andersson, Annelie Westin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar