torsdag 16 januari 2014

Speakern Marcus Enbom

Namn:
Marcus Enbom

Klubb:
Sitting Boule, Stockholm

Klot:
La Franc soft black. (Runda och billiga, även om man kan undra ibland vilken form dom har)

Vad tycker du om det gångna året?
Spelmässigt har jag inte gjort någon glad . Men gällande insikt om mig själv samt att vara öppen om mina svagheter och styrkor har jag lärt mig en del.

Mål framöver inom boulen?
Eget mål att inte vara så destruktiv mot mig själv och på så sätt höja min nivå i motgång samt att vara orädd. Mål inom klubben är att vinna svenska cupen och därmed oxå göra ett bra resultat i Europa.

Bästa tävling?
Den tävling som jag presterat bäst i individuellt är en tävling i Uppsala då jag lyckades spela en hel dag med bara 1 missat skott. Bästa laginsats rent spelmässigt är nog landslagskval finalen 2001 med Kamel Bouro och Leif Bäckström.

Jonas Jacobsen
Bästa boulespelaren?
Finns många svar på den frågan om man tar med skytt, lägg samt psykologi och inställning. Men senaste åren har Dylan Rocher varit fantastisk.

Bästa svenska boulespelaren?
Om man väger in olika saker precis som ovan så gillar jag Alis skytte samt mod att anta utmaningar, Niklas Marklunds läggteknik samt Thomas Wiedes inställning.
Under min karriär sen 1998 så är Jonas Jacobsen den bästa.

Vilken boulespelare har imponerat mest 2013?
Ingen har imponerat med någon jämnhet i sitt spel. Men roligt att följa utvecklingen bland våra unga som Wille, Coccinelle grabbarna. Tycker att Tobias Svensson har bra potential framförallt. Wiede var den som imponerade mest på mig under ex SM med en jämnhet i skyttet och en bra inställning. I övrigt vill jag nämna Mattias Thorell och Pablo för deras initiativ till att utveckla och göra bra saker för boulen.



Bästa bouleminne?
Finns många att välja mellan, men 2 händelser som jag uppskattar är min sambos första bouletävling efter bara en träning. Den vann vi och slog bara lag som har medaljer från sm och landslagsmeriter. Ett annat minne är halvåret innan jag fick min fantastiska dotter då jag för första gången tränade seriöst och målmedvetet med Ali. Detta gjorde mig väldigt stark på alla plan i boulen samt att jag lärde mig mycket av Ali gällande mod.

Medspelare 2014?
Jag, Mattias och Herman Thorell skall lira en del tillsammans och framförallt lira utomlands. I övrigt så hoppas jag på ett bra år med fina framgångar för klubben.

Ditt drömlag?
Jag vill göra ett fantastiskt resultat internationellt med ett svenskt lag och då skulle jag gärna se mig själv med Ali, Niklas Marklund och Rickard Nilsson.

Idolen är?
Henri Lacroixs inställning gillar jag skarpt.

Meriter?
2001 vann jag landslagskvalet samt kvart i mayon och SM trippel. Några kvartar i SM klasserna i singel, dubbel. SM brons i trippel i Falun e min ända SM medalj. Vinnare av Köpenhamn open 2012 i trippel. Svenska cupen vinnare 2001 med Don Camillo, brons elitserien med Maria Boule.


Tack för intervjun Enbom!

1 kommentar:

  1. En härlig färgklick och har så här långt kommit årets skämt! :D *skrattar fortfarande*

    SvaraRadera