söndag 2 mars 2014

Förbundsledamoten: Dagge Hervieu

Namn: Dag Hervieu

Klubb: Boulerosällskapet

Klot? La Franc

Sponsor?
Jag själv och min fru Carin som sponsrar med förståelse.

Vad fick dig att börja spela pétanque?
Peter Sköld från Boulerosällskapet sa en dag när vi spelade i Skarpnäck för snart 20 år sedan:
Dagge- du är bra på boule-vill du inte börja spela i klubb?
Jag blev oerhört smickrad och gick med direkt.
Peter skulle kunna sälja snöslungor i Afrika….
Aldrig ångrat mitt val att bli aktiv inom boulen.

Vad tycker du om det gångna året som spelare?
Ett ok år med DM-trippelvinst och vinst i Vinterkulan i Uppsala med 48 lag som toppar.

Vad har du som uppgift i Svenska Bouleförbundets styrelse?
Sekreterare och ordförande för breddkommittén.
Är med i styrelsens arbetsutskott.

Vilka frågor inom förbundet ligger dig närmst om hjärtat?
Boulen är en fantastisk sport där alla kan vara med på lika villkor.
På senare år känns det som att det är för mycket vi och dem-tänkande.
Boulefamiljen har inte råd med sådant tänkande.
Givetvis är rekrytering av yngre spelare (dvs under 55 år) och utbildning av ledare något som vi i styrelsen måste fokusera på.
Vi måste arbeta hårt för att dagens licensierade spelare skall stanna kvar inom förbundet och att de drar med sig andra intresserade.
Som ordförande i breddkommittén har jag ett tungt ansvar och det arbetet har bara börjat men det finns många som vill mycket även utanför styrelsen
så jag är försiktigt positiv.

Sara och Dylan Rocher
Bästa tävling?
Fyrlingen.

Bästa pètanque spelaren?
Dylan Rocher

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna?
Svår fråga för jag anser att det är lag som skall bedömas.
Måste jag ta enskilda spelare så är den jag varit mest imponerad av Kenneth Öttenius.

Planer framöver med pétanquen?
Att  hitta ett trippellag som vill satsa (med mig) och därmed börja träna mer.
Svårt att hitta motivation ibland och då kan vetskapen om att jag har ett lag sporra.

Bästa Nordiska laget.
Bästa Nordiska laget?
Sett för lite för att uttala mig men danska U-23 laget är imponerande.

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med?
Många är underbara att spela med.
Men det är svårt att inte nämna Kenneth Marell och Janne Hoffa Östgren- två människor och boulespelare som betytt mycket
för min boule.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest 2013? 
Har tävlat och tränat dåligt så inte sett tillräckligt men som jag sett det så har Rille tagit ett par kliv framåt under 2013.
I Boulero tycker jag att Harko Verhagen och Dennis Duvenfelt klivit framåt ett steg till- de är riktigt bra.

Dagge in action!
Din bästa säsong och varför?
Skövde 2001 då jag och Kenneth Marell gick till kvartsfinal.
I poolen mötte vi dig och Pablo och vann med 13-12 efter två timmar (tror jag).
Sedan hade vi en sanslös lördag och förlorade till slut mot Jonas J och Bill Jönsson.

Bästa pétanque minne?
När jag, Kenneth Marell och Dennis Larsson (nu Duvenfelt) två år i rad gick till semi i Mayon.
Vi var så glada att Dennis och jag firade lite för hårt efter vinsterna i kvarten till Kenneths förtret.
Vi förlorade semin båda gångerna…

Medspelare 2014?
Mixed spelar jag med Sara Andersson-hon vågar inte säga nej…. Skämt åsido- Sara är underbar att spela med!
Dubbel har jag och  Ronny Carlsson bestämt ett par tävlingar- en toppenkille med höga ambitioner.
Trippel vet jag inte (ännu) och det känns trist- det är ju trippeln som ÄR petanque.

Ditt drömlag?
Dagge-Dylan Rocher-Sara Andersson

Idolen är?
Svår fråga. Det finns många inom boulen jag beundrar för deras förmåga att vara envisa och vilja nå mål-och nå målen.
Inte bara spelmässigt utan för deras vilja att utveckla och sprida boulen.
Dessutom är de trevliga och har alltid ett vänligt ord över.
Några jag vill framhålla är Nappen Ekroth, Niklas Marklund, bröderna Thorell och Pablo.
Ett gäng boule-entusiaster som sliter hårt för att andra skall ha det bra.

Dagge med sin bonusdotter Sara
Meriter? 
Kvartsfinal SM, vunnit DM-trippel två gånger plus kanske 15 turneringsvinster genom åren.

Dagge om Joachim:
Noggrann, envis, målmedveten och en fantastisk boulespelare som aldrig slarvar före-under-efter match.
Fast mest ser jag dig som Saras (min bonusdotter) mentor- och det är viktigt för mig.
Du och Jess har betytt väldigt mycket för att Sara nu är frälst på boule och att hon hela tiden vill utvecklas.

Laget Joachim Andersson - Jonas Jacobsen - Kristian Lilja anser jag vara det bästa Sverige haft (i alla fall vad jag sett).

Du var i Sverigetopp när jag började med boule- och är fortfarande i topp- imponerande.

Joachim om Dagge: 
Dagge är en underbar människa som gärna lyssnar på vad man har att säga. Han brinner för boulen och gör vad han kan genom bidraga med en plats i Förbundsstyrelsen. Där är Dagge med och försöker styra skutan i rätt inrikting och utveckla boulen till det bättre. Ni gör det dessutom väldigt bra! Dagge har ett STORT hjärta och bara det gör honom till en fantastisk kille. Dagges bonusdotter Sara: Ja säger bara -Sara är bäst!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar