fredag 20 januari 2012

Håkan Berg

Namn:
Håkan Berg. Stor spelare nummer 13.

När och varför började du spela boule:
NHL  Västra Vemmenhög, några visade mig boule och jag fick vara med i en tävling och vann en korg med olika varor i. Sen var man fast.

Härligaste bouleminne:
Känslan när jag kom med i landslaget första gången.
Min första VM tävling i Andorra.
Kvartsfinals placeringen i Grenoble.
Naturligtvis massa andra också

Tråkigaste bouleminne:
Massvis med förluster ingen nämnd o ingen glömd.

Sveriges bästa spelare enligt Håkan:
Genom tiderna Zabbar Neang.

Varför lägger du ner din landslagskarriär nu:
Patrik Andersson sa i radio att jag var för gammal.
Ha Ha  Nej inte riktigt så, jag tycker inte att jag utvecklas och blir bättre.
Hoppas det kommer några nya som kan ta över.

Kommer du fortsätta satsa på boulen i klubblaget:
Ja det kommer jag att göra.

Meriter:
Håkan har spelat ca 200 landslagsmatcher i karriären. SM guld och massor med segrar i svenska tävlingar.

Jag och Håkan Berg under EM i Göteborg 2011.
Jag om Håkan Berg:
För mig är Håkan Berg en mycket respekterad boule spelare. Han har avgjort många stora matcher för Lindome BK med magiskt spelade klot. Jag har spelat VM, EM och ett gäng andra landskamper med Håkan och tycker han är riktigt stabil när det verkligen behövs. Håkan viker sig inte pga vem som står för motståndet. Det värderar jag högt. Jag har aldrig spelat med Håkan i en ”vanlig” tävling. Jag önskar jag fått göra det. På något sätt trivs jag med Håkan och han är ganska kul. Tidigare hade jag ofta tur mot Håkan när jag mötte honom. Oavsett om jag spelade bra eller dåligt så gick det min väg liksom. Och vi alla vet att Håkan är ingen favorit av ”tur”. Jag fick frågan om vem jag helst skulle vilja ha i laget i EM tidigt förra året av Anders. Förmodligen mest för att kolla om vi hade samma syn på vilka spelare som passar med varandra och så. Men jag svarade Håkan Berg. Han är stabil i mästerskap. Och det är en viktig egenskap i ett VM eller ett EM. 

Hasse Hagberg, Sinikka Pisilä, jag, Björn Ivarsson, Håkan Berg och Anders Larsson. VM Grenoble 2002.

Håkan är den personen som var i centrum för mitt absolut längsta boule-ögonblick! Vid ställningen 12-12 i 8:delen på VM 2002 i Grenoble har Håkan skott för match på en kula som ligger 10 cm rakt bakom lillen. Håkan träffar och båda kloten och lillen hänger med varandra neråt i banan. Växelvis har vi matchkulan och jag hoppar och skuttar efter vartannat beroende på vem som har poängen. till slut stannar alla klot och lillen och vi vinner matchen och avancerar till kvartsfinal. Den tiden när Håkan väl träffat klotet tills vi vinner matchen kändes som en halvtimme! Men varade garanterat bara ett par sekunder. Tack för det ögonblicket Håkan.

5 kommentarer:

  1. Kul med sånna här rep nu när tidningen slutat komma.
    Skön kille det där.Och jag är oehört stollt över att jag fick honom att skratta höööggt i Ronneby en gång.Inte ofta man ser det va? :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Ante.
    Vi får se om de kommer fler intervjuer med spelare framöver. De är inte omöjligt.. :)

    SvaraRadera
  3. Kul läsning... Får du gärna göra om...

    SvaraRadera
  4. Jeg har et herlig bouleminne fra en av mine trippelkonkurranser tidlig på 90-tallet på lag med Håkan og Stefan Olsson. Vi skulle starte matchen, Håkan og jeg var der, men hvor var Stefan? Jo, han sto langt borte og pratet med noen og drakk kaffe. Vi startet til og med matchen uten han, og Håkan la ut et klot. Men så fikk motstanderen et klot som var bedre. Da ropte vi på Stefan. Han satte lugnt fra seg kaffekoppen, fant sine klot og kom til oss. "Du skal skjute," sa Håkan. Stefan gikk like lugn i ringen, siktet og skjøt en bra treff. Så kom han ut av ringen, og Håkan sa like lugn med helt nøytral stemme; "men det der var jo mitt klot"! Stefan som hadde misoppfattet situasjonen og siktet på feil klot, svarte like lugn og positiv bare dette: "Jaha!" Så spilte vi videre. Det var en fantastisk opplevelse! Jeg har aldri spilt på noe annet lag med så lugn og sanset stemning inni laget. Så takk Håkan, og Stefan, for de matcher vi spilte sammen, det er gode bouleminner. Vennlig hilsen fra Bjørn i Asker, Norge.

    SvaraRadera
  5. Detta inlägg gillades av många. Kul att höra. Det kommer mera av denna varan framöver!

    SvaraRadera