tisdag 28 maj 2013

Intervju med Jonas Jacobsen

Namn: Jonas Jacobsen

Spelar för: BK Kärnan, Helsingborg

När och vad fick dig att börja lira boule:
Maj -92 kristi flygare. Boulens dag i Åkarp. Roger Svensson tog med mig dit. Spelade pingis förr men pga en mc olycka med brutna ben och armar som följd blev det boule istället.

Bästa tävling du spelat:
Arrangörsmässigt(upplägg,omgivning,service): Travemünde, Tyskland.
Storleksmässigt: Marseillaisen
Spelmässigt: hela SM år 2000. 2 guld 1 silver 1 brons.

Freddie Tapper
Sveriges bästa spelare enligt Jonas: 
Freddie Tapper. Väldigt hög lägstanivå och grymt stark i viktiga lägen. Bra taktiker men lägger dock utan underskruv ;-)

Bästa bouleminne:
Finalen i Mayo singels mot André Lozano från Belgien. Mycket publik, härlig stämning och seger med 13-12.

Meriter:
Kommer faktiskt inte ihåg. Åren springer iväg. 9 eller 10 SM guld, några SM silver, några elitserieguld, några svenska cupen guld, nordisk mästare och vinnare av Euopacupen 1999. Några DM guld. Högt upp på rankingen mellan 1995-2004.


Nobel Petanque. Laget som vann Svenska Cupen och senare även Europa Cupen.

Vilken säsong anser du varit din bästa och varför:
Bästa säsongen, återigen år 2000. Vann i stort sett allt jag spelade de året. 


Jonas vann SM singeln senast i fjol.
Blivande ambitioner inom boulen:
Ambitioner, att få ut min kapacitet i dom stora turneringarna som ligger framför mig denna säsong och försöka fixa 36 timmars dygn. ;-)

Du har haft en lång och framgångsrik karriär. Är du nöjd med vad du åstadkommit eller saknar du något:
Nöjd? Om jag blickar bakåt är jag tacksam över allt jag fått uppleva inom boulen och allt jag vunnit genom åren. Alla trevliga prickar man lärt känna och alla prov man satts på. Något jag ångrar, skulle läst mer idrottspsykologi i slutet på 90 talet samt rest mer till Frankrike när formkurvan fortfarande va på uppåtgående. Skaffat sig intryck från stora turneringar och lärt sig det psykologiska spelet med allt vad det innebär. Bytt det svenska bomullspsyket mot järnspikar. Vi är en för liten nation för att hitta en egen väg till framgång.


Jag om Jonas:
Jonas är den spelaren i Sverige som jag trivts och litat på mest av de jag spelat med. Även när Jonas var i dålig form var han bland dom bästa. Hans lägsta nivå var i klass med många andras högsta nivå. Att ha de i ryggen när man lirar gör att man höjer sig något för man har inget att vara rädd för. Jonas behärskar allt inom spelet och jag tror fortfarande han kan utvecklas. Bara han fortfarande har sin enorma vinnarvilja kvar! Jonas var aldrig något fenomen rent tekniskt. Men viljan att vinna tog honom till enorma höjder. Spelade i Lindome för någon vecka sedan efter 8 års uppehåll från att spela ihop. Och efter 10 minuter var allt som vanligt igen.
Får jag välja en spelare att spela med någonstans är Jonas Jacobsen helt klart mitt första val. Han har fortfarande en väldigt hög lägsta nivå!

Joachim, Jonas och Kristian Lilja. Ett lag som sällan förlorade.
Jonas om mig:
Om dig som spelare.(rasparnas konung och rullarnas mästare! hahaha nä, det behöver du inte ta med). Lätt att spela med, behärskar alla läggtekniker (plombering, rull och halvlyft). Tappar inte kvalitet i tunga situationer, noggrann och bra koncentrationsspelare. 




Tack Jonas för din tid att svara på dessa frågorna. Lycka till med Petanque spelandet framöver!

15 kommentarer:

  1. Äntligen en intervju med KUNGEN!

    SvaraRadera
  2. Alltid roligt med Intervjuver och en av de bästa spelarna. Mvh Conny

    SvaraRadera
  3. Kul läsning.Mest glad för att ni verkar funnit varandra igen.Alldeles för mycket osämja inom denna sport...vilket jag tror gör att många lägger ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att osämjan i sporten är så utbredd för det finns så många i sporten med ett jätte stort EGO. I vissa fall har tom detta ego blivit större dom själva och tror dom är så mycket mer än dom verkligen är.

      Men nu ser vi till att vända skutan och har kul med Petanquen. Vi spelar ju trots allt för att vi tycker det är kul!

      Ja, det är kul att vi hittat närmre varandra igen. Vi var ju rätt nära varandra förr :-)

      Radera
  4. Vilka är ni på fotot med Nobel Petank, känner igen de flesta men inte alla framförallt tjejerna, var detta -99?

    SvaraRadera
  5. Jag tror vi spelade Svenska cupen 1998 och fick spela Europa cupen 1999 då. Första Europa cupen som genomfördes.

    Överst till vänster till höger: Patrik Andersson, Jonas Jacobsen, Andy Strandberg, Rickard Nilsson
    Nederst från vänster till höger: Joachim Andersson, Tove Naess, Anette Sylvander, Kenny Nilsson och Micke Trechera.

    SvaraRadera
  6. När var jonas och andy lika långa?

    SvaraRadera
  7. Ni två ihop är nog de enda spelarna i Sverige som rår på de stora i världen. Hoppas ni får chansen. Då har Sverige en möjlighet att få medalj.

    SvaraRadera
  8. När ska ni spela ihop nästa gång? Skulle varit kul att få se er spela ihop igen.

    SvaraRadera
  9. Ja du, jag har ingen aning om när vi kommer spela ihop igen. Det kommer garanterat hända men ingen är inplanerat. Men det kommer.. Stay tuned! ;-)

    SvaraRadera
  10. Alltså ni tre (+ Lilja) var ju närmast oslagbara i norra Europa.... mkt motstånd vore glada om de undslapp en "fanny"! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi spelade bra ihop och förlorade sällan oavsett vem vi mötte. Det var en kul tid!

      Radera
  11. Kul läsning med min gamla favvo ;)

    SvaraRadera