torsdag 28 augusti 2014

En intervju med Patric Larsson, BKS.

Namn: Patric "Patte" Larsson

Klubb: Det har blivit några stycken genom åren. Började i Boule it87 (1987), Karlstad Petanque (1990), PS Vargarna (1994), Mälardalen (2001), Keneta boule (2002), från 2007 lirar jag för BK Strand i Hjo.

Klot: HA HA på 26 år har det blivit ett antal set klot. Nu MS L'IT, men första kloten jag köpte OBUT ATS håller jag fortfarande som ett av det goaste jag lirat med.

Sponsor: I början mor å far men nu står jag utan sen 22 år tillbaka.

Vad fick dig att börja spela pétanque?
Min kompis Jocke Bofeldt å hans lillebror 1986. Vi stod å tränade plomber en hel sommar över en gungställning, detta skrattar vi gott åt än idag när vi ses. 

Vad tycker du om det gångna året (2014)? 
Lite blandat, vunnit en del tävlingar, kvartsfinal i SM singel och SM silvret i mix trippel får jag vara nöjd med (grattis till guldet Jocke, Jessica, Rickard). Kan ju bli någon ytterligare vinst året är ju inte slut än. 

Medaljörerna i öppna mixed trippeln i SM 2014
Bästa tävling: 
Stockholm Boule Open. Hoppas någon har drivet att göra en liknande tävling i framtiden. EuroPetanque i Firminy Frankrike

Bästa petanque spelaren: 
Får säga Christian Fazzino, gubben kan än

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 
Anders Larsson

Bästa damspelare genom tiderna? 
Lotta Larsson

Bästa nordiska laget: 
Danska pojkarna verkar bra, men aldrig mött dom

Patte in action!

Du har spelat boule väldigt länge. Var det bättre förr? Eller har utvecklingen gått spikrakt framåt? 
Tyvärr så har något gått fel, svårt sätta fingret på vad men förr var det alltid många som lirade DM (80-90 talet) det var en folkfest i 3 dagar. nu mera ska man spela av en tävling fort så man kan åka hem. vad gäller v55 klassen tycker jag man enbart ska ha den på DM,SM å Sv-cupen. När det gäller landslagskvalet tycker jag det ska återinföras på något sätt.

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 
Jocke Bofeldt å Nicklas Larsson (vargtiden)



Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014? 
Simon Åkesson CPC

Din bästa säsong och varför? 
2013 var ett bra år. DM guld å SM silver i dubbel med Jonas Strende. Vinst i B- slutspel i Travemünde, 2:a dubbel Varberg mm

Dina medspelare 2014? 
Jonas Strende i dubbel annars lite olika, får vara glad att någon vill lira med mig 

Silver till Patte och Jonas. Guld till Patrik och Thomas.
SM i Falun 2013
Ditt drömlag? 
Hoppas få lira med Jocke Bofeldt å Nicklas Larsson igen sköna grabbar

Idolen är? 
Ingen speciell men Anders Larsson (som slutat) uppträdande på banan skulle fler ta efter, till och med jag.

Meriter? 
X antal DM Guld, 2 SM silver  

Patric om Joachim: 
Eftersom vi bara har spelat mot varandra, vilket alltid är trevligt, har jag lite svårt att svara. Men det du och Coccinelle gör för ungdomarna är stort. Du verkar alltid ha tid för dom. 

Joachim om Patric: 
Patte är en underbar människa. Snäll och sportslig i alla lägen. Lugnet själv skulle jag vilja säga då det kan uppstå situationer i detta spelat då man kan brusa upp. Men inte Patte.. Han tar det med ro och går vidare. Patric är en väldigt duktig skytt som kan komma i riktiga Carreau-stim! då är det bara att förlänga matchen så mycket man kan så han hinner tröttna ;)

Tack för dom fina orden Patric. Utan ungdomarnas stöd 2013 i SM finalen i öppen trippel i Falun hade jag slutat med petanquen! De är dom som ger mig den glädjen jag behöver för att gå vidare i denna sport. Och jag kommer alltid att ha tid över till dessa underbara!



Foto: Svenskboule.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar