tisdag 27 mars 2012

Björne Johansson

Stor spelare nr 12

Namn: Björne Johansson

Klubb: BOO SK, Stockholm

När och vad fick dig att börja spela boule:
Av en ren slump sommaren 69 mötte jag Torkel, Jacques och Börje Norberg som behövde en 4 person för att spela.

Jonas Jacobsen
Sveriges bästa spelare genom tiderna enligt Björne: Jonas Jacobsen

Bästa tävling du spelat:
Jag minns två stycken. En ihop med Dick Nilsson i Belgien då vi kom 2:a. På vägen till finalen slog vi bl.a. Michel Van Campenhout och Claudy Weibel. 670 lag var med i tävlingen.
Den andra tävlingen var Frankrike 96 ihop med Jonas Jacobsen som vi vann. Där var de 380 lag med.

Kung Björne
Bästa bouleminne:
Vm i Thailand 1993, fantastiskt arrangemang!

Meriter:
8 SM guld, ett i singel 93. 4st dubbel guld 80,82,85,98, Ett i mixed 94 och 2st trippel 93,94.
Brons i Europa Cupen 2000. Segrar i så väl Elitserien och Svenska cupen.

Vilken säsong tycker du var din bästa och varför:
1995 vann jag Sverigesrankingen överlägset. Guld i alla klasserna på DM och kom som sämst 4:a i alla klasserna på SM de året.

Dick Nilsson och Björne Johansson
Du har ju spelat under 5 årtionden. Vem är den skönaste medspelaren:
Utan tvekan Dick Nilsson. Han är en underbar person både på och utanför banan!

Saknar du något i din långa boulekarriär:
Landlagkvalet har jag aldrig lyckats vinna! Har där emot kommit tvåa 7 gånger!

Om du skulle få bestämma över svensk boule, vad skulle du förändra:
Satsa mer på ungdomar genom skolor. Boulen behöver föryngras!


Jag om Björne: 
Björne var under sin storhets tid väldigt duktig och en riktig krigare på banan. Han gav aldrig upp. Vilket gav honom många segrar även när spelet hackade. SM singel semifinalen i Motala (tror jag det var) när Björne möter Anders Larsson är ett minne som sitter långt inne i en. Vilket adrenalin de sprutade om den matchen! WOW!
Sen får man ju inte glömma att Björne har ett grymt minne av vår boule historia. Han minns nästan allt i resultat väg och vem som var domare var och när.. Pröva honom… :)

Björne om mig: Jocke är väldigt lik mig som spelare och väldigt duktig på alla positioner. Kan spela som läggare mitt och skytt i ett lag och ändå prestera tycker jag.

Tack för intervjun Pimmen med vänlig hälsning allas Björne! Vi syns och hörs garanterat på SM i Skövde. Tja! 
Björne Johansson

2 kommentarer:

  1. bästa år 95? 4 som sämst på sm? rankingetta överlägset ? minnet sviker ! bill den allvetande

    SvaraRadera
  2. Björne har alltid lite sköna boulehistorier från förr. Önskar han lycka till i BOO och elitserien i år. Va många år han spelat, var ju inte ens född. Conny

    SvaraRadera