onsdag 20 maj 2015

Bill Jönsson

Namn: Bill Jönsson

Klubb: Åstorp

Klot? La Boule Bleue Inox 120

Sponsor? JB på 90 talet annars ingen

Vad fick dig att börja spela pétanque? 
Genom friluftsdag i skolan

Vad tycker du om det gångna året (2014)? 
Spelade väldigt lite och tränade ännu mindre. Bestämde mig för att 2015 ska jag träna lite mer och spela de bästa tävlingarna. Så se upp :)

Bästa tävling?
Förr Mayon i Stockholm, nu Hedebo Open i Danmark. Borås SM var oxå bra..

Bästa pètanque spelaren?
Dylan Rocher eller Claudy Weibel

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 
Patrik Andersson, Fredrik Bäckman Fredrik Svensson eller Joachim Andersson. Någon av våra grymma läggare, jag väljer Patrik.

Bästa damspelare genom tiderna? 
Jessica Johansson eller Eva Carlsson grymt svårt att säga.

Bästa Nordiska laget? 
Rickard Nilsson, Joachim Andersson och Jessica Johansson

FK eller landslagskval? Varför?
Landslagskval definitivt.. Hitta en fransman, ta hit han 4 gånger och låt honom ta ut ett VM lag efter vad han sett och rekommendationer av Hugosson/Carlén låter för mig som ett väldigt dåligt alternativ.. Sedan Torsten Lagerkvist var FK på 90 talet har vi letat efter en fungerande modell. Dags att skrota och införa ett kval.. LL kvalet var årets höjdare enligt mig och (tror jag) många andra.. Behöver något som skakar liv i boulesverige och kval tror jag kan vara en komponent.



Du har haft en lång och framgångsrik karriär. Är du nöjd med vad du åstadkommit eller saknar du något? 
Elitserie guld. 6-7 andra platser men ingen seger, svider.. Var med i Ekeby Boulesällskap när vi vann men spelade inte.. Får gå med i CPC..ha ha.. 

Din favorit position?
Mitt när formen är på topp. Älskar att spela de avgörande kloten. Annars känns väl det som jag för dagen gör mest nytta som läggare..

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med?
O,j spelat med så många.. Ska jag välja en får jag nog säga ”Bojje” (Bo-Göran Jacobsson från Knäred)

SM brons öppen trippel 2014
Har ambitionerna som Elitspelare mättats av? 
Självklart 95 spelade jag 102 tävlingar (svenskt rekord?) Förra året blev det kanske 10. Familj och jobb tar ju den mesta tiden. Men när man spelar större tävlingar kommer ju suget tillbaka ,tufft att motivera sig till att träna dock. Har dessutom inga att sparra mot då man bor här i hörnet..

Blivande ambitioner inom boulen?
Spela ett landslagskval :) Hålla en hyfsad hög nivå så att man kan sätta lite krokben för de bästa samt att det är ju roligare att spela om man kan göra det bra..

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014? 
Ingen.. Simon Åkesson har gjort de största framstegen.. Annars tycker jag inte där är någon som stuckit ut.

Din bästa säsong och varför?
96 innan trafikolyckan då jag skadade ryggen.. Kunde spela på alla positioner och göra det bra. Vann många tävlingar 95 - 96. Så ett av de åren.

SM guld 2002. Kenneth Köhalmi, Bill Jönsson, Maths Lind
Bästa petanque minne?
Vinsten mot Belgarna i Mayon eller mitt SM guld.. Tight..

Ditt drömlag?
Christian Fazzino och Claudy Weibel

Idolen är?
Christian Fazzino från Frankrike

Meriter? 
8 SM medaljer. Några DM guld. 4 vinster i Svenska cupen. 2:a i Mayon. Spelat 1 Nordsjöturnering och 1 Nordiskt Mästerskap.


Bill om Joachim
En evighetsmaskin med en väldigt hög lägstanivå. Kan spela på vilken position som helst. Du har ett bra lag-tänk som jag gillar.. Vi har mötts väldigt många gånger och det har varit många tuffa fighter.. 

Joachim om Bill:
Bill var varit med länge i cirkusen. Vi spelade i samma klubb under åren i Ekeby. En underbar tid då vi var ett härligt och bra gäng med stora framgångar under ett par år. Vi har mötts många gånger genom åren men aldrig spelat en tävling ihop. Snart kanske! Vi har dock lirat ihop i klubbsammanhang. Och det måste nog varit framgångsrikt ändå. Men jag minns tyvärr inte.. Bill är spelaren som varit mitt spöke under många år tidigare. Jag kunde bara inte vinna mot honom oavsett hur bra eller dåligt jag spelade. När jag äntligen fick min seger mot honom försvann just den där mentala spärren! Bill är en duktig spelare som framför allt kan göra den där omöjliga kulan i konstiga situationer. En stark egenskap! Lycka till framöver Bill.



Bilder: Joachim Andersson, Svenskboule.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar