lördag 18 januari 2014

Joachim Andersson

Namn: Joachim Andersson

Klubb: Coccinelle PC

Klot? KTK Aventure Inox 72-700

Sponsor? boulekulor.se och CC Sport AB

Vad fick dig att börja spela boule?
Mina föräldrar spelade och jag var med på SM 1989 i Motala som åskådare. Där bestämde jag mig för att börja lira ”på riktigt”. Men då hade jag redan spelat ett par år lite mer på skoj. 

Vad tycker du om det gångna året (2013)?
Det gångna året har varit jobbigt. Började satsa stort i början av året. Blev skadad och behövde opereras. Hela sommaren försvann där med. Men lyckades okej på SM efter omständigheterna. Det blev ett guld och ett silver även om jag vid start av tävlingen inte visste om jag skulle klara fullfölja den. Men rent resultatmässigt sämsta året på många år! Lite känslomässigt år.. 

Zabbar Neang

Bästa tävling?
Bästa svenska tävling tycker jag nog Mayon i Stockholm varit. SWIO i Helsingborg hade bästa upplägget under åren den fanns. Strandcupen i Varberg är alltid den mysigaste tävlingen på året. SM har sin charm dessutom med massor av folk.

Bästa boulespelaren?
Henri Lacroix. Vet han hur man gör en dålig match/kula?

Bästa svenska boulespelaren genom tiderna?
Jonas Jacobsen är den svenska spelaren som utmanade de utländska spelarna bäst här hemma. Zabbar Neang är nog den spelare som kommit dom närmst sätt till nivå på spelet. Fick dessutom äran att lira med Zabbar också ett par år i Pitchoun BC. 

Bästa spelarna du lirat med?
Det bästa lag jag spelat i är nog med Jonas Jacobsen och Kristian Lilja. Det gick rätt bra förr oss de åren vi spelade ihop och förlorade väldigt sällan. Även laget jag spelar i nu med Jessica Johansson och Rickard Nilsson är något alldeles extra. Ser man till meriterna är dagens lag mycket bättre. Vi har tagit 4:a SM guld, 2 silver och 1 brons plus massor av Nationella och Internationella finaler.

Joachim Andersson, Jonas Jacobsen, Kristian Lilja

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med?
Jag har spelat med väldigt många genom åren. Att välja en går inte. Utan turordning: Rickard Nilsson, Jessica Johansson, Freddie Tapper, Jonas Jacobsen, Micke Elander, Torbjörn Sjölander, Kenny Nilsson, Andy Strandberg, Zabbar Neang, Anders ”Masken” Bockman, Kader Chamil, Håkan Berg, Jan Simonsen, Jonny Patron, Christopher Church, Kenneth Köhalmi, Emma Köhalmi, Annika Fjelkner…. 

Vilken boulespelare har imponerat mest 2013? 
Kenneth har väl varit den som det talats mest om. Och han har gjort ett bra år. Men kanske inte så många segrar under året ändå. Thomas Wiedes SM spel är ju stort det också. Men den som växt mest i mina ögon under året är nog Tobias Svensson i Coccinelle. Killen är en jätte talang och höjer sig ibland i tuffa matcher. Imponerade på mig i Tallinn i december med hur han kämpade! Och under Europacupen då han höjde sig ett snäpp. Respekt!

Jessica Johansson, Rickard Nilsson, Joachim Andersson
Svenska Mästare 2010, 2012 och 2013
Din bästa säsong och varför?
Det känns som 2003. Guld i SM trippeln, silver i dubbeln och vinst i landslagskvalet och Svenska cupen, brons i Europacupen och många turnerings vinster under de året. 
2007 är också ett bra år. Startade Coccinelle PC, SM guld och vinner Sverige rankingen. Att vinna den betyder ju att du levererat under hela året. 
2010 skrapar jag ihop 150 poäng och två SM guld och final i samtliga Internationella och Nationella tävlingar i Sverige. 

Bästa bouleminne?
VM 2002 i Grenoble. Jag, Håkan Berg, Björn Ivarsson och Anders Larsson går till Kvartsfinal efter först seger mot Belgien (Claudy Weibel, Michel vancampenhout, Hemon och Lozano) i en avgörande match i förlorar matchen i poolspelet. Sen mot Finland i direkt avgörande matchen att gå till kvarten. Efter 0-8 ställer sig Anders Larsson och visar tecknet för ”TIME OUT”. Ingen fattar något och domarna vet inte hur de ska agera och Finland ser lite oroliga ut. En timme senare och ett par runder senare är ställningen 12-12 och vi har 3 klot kvar mot 0. Finland har poängen. Björn har 2 klot kvar och Håkan 1. Björn missar båda sina skott. Som Håkan alltid skjuter. Mjukt och med en ganska hög båge landade han lite framför och träffade både lillen och kloten så att båda kloten följdes åt bakåt tillsammans med lillen och turades om att vara poäng… Detta ögonblick är nog det längsta i mitt liv. Jag hoppa och studsa efter kloten och lillen och armarna mina flög upp i seger gest och lika snabbt ner igen om vartannat. Till slut bara skriker jag och kvartsfinals platsen är säkrad! Detta är i särklass mitt bästa bouleminne. Sen är ju känslan av första SM guldet och sånt också väldigt härliga.

Joachim Andersson
Saknar du något under din långa boulekarriär? 
Två saker. Ja skulle gärna vilja vinna ett NM guld. Det har jag inget. En hel hög med medaljer. Men vem bryr sig? Sen skulle jag vilja spela ett VM till. Jag skulle verkligen ge allt för att nå långt igen!

Medspelare 2014?
Jag kommer spela SM ihop med Rickard Nilsson och Jessica Johansson. Har ingen medspelare i dubbel och mixeddubbel.

Ditt drömlag?
Mitt drömlag hade nog varit Henri Lacroix, Christian Fazzino, Philippe Suchaud och Dylan Rocher.

Carl Lewis

Idolen är?
Carl Lewis. Friidrottare från USA. Som gammal friidrottare med fd svenskt rekord i stafett som junior och SM guld lever denna legend och sport kvar i mitt hjärta för alltid! 
Även Michael Jordan och Christian Fazzino är lite av idoler för mig. 

Du är ju tränare också. Varför?
Ja gillar att utvecklas och utveckla. Utvecklas andra måste även jag det för att inte halka efter. Jag lärde mig mycket av Torsten Lagerkvist och Zabbar Neang när jag var yngre. De ville att andra skulle lära sig så sporten utvecklades. Jag försöker göra det samma med juniorerna. Dels det jag själva lärt mig under åren men även de jag lärt mig från Torsten och Zabbar. Jag har tagit kurser i Ledarskap (Plattformen) och gått Instruktörskurs 1 och 2 via SBF och SISU. Vi får se vad detta ger i framtiden. Just nu ligger jag lågt och kör vår grej i klubben.


Meriter? 
Kvartsfinal i VM. Vunnit Nordsjöturneringen. 10 SM guld (ÖT 03, 06,10,13. ÖD 02, 07, 08. ÖMxD 10. ÖMxT 12, 14), 6 Elitserie Guld, 7 Svenska Cupen guld (räknar inte 2013), 1 Europacupen guld, 3 brons, Spelat 8 Europacuper. 6:e omgången i Marseillaisen, Vunnit SWIO 2 gånger, Travemünde 1 gång, 2 silver i Hedebo Open, 1 silver och 3 brons i Mayo Open, seger i Bouletouren 2011, 1:a Nationella slutspelet 2014. 27 DM guld. 14 vinster i Nationella tävlingar och några segrar till… 

Fått äran att mottaga 2 utmärkelser: Bästa spelare 2003 och Stor Spelare nr 39.

Hoppas få försvara SM titeln i den öppna trippeln i Växjö ihop med dessa underbara medspelare.


4 kommentarer:

  1. Jag säger som Robin Johansson. Jag kan inte förstå att du inte spelat fler mästerskap. Du är den spelaren som laget borde byggas runt. Mer rutinerad spelare har vi inte.

    /Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Lasse. Har nog mer med förra FK att göra än min spel kvalité. Men tack för de värmande orden. Och många skriver de samma i deras intervjuer. Så min första mening stämmer nog till 100% ;)

      Radera
  2. Var du inte duktig i Taekwondo också?

    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag har inga direkta meriter på tävlingsnivå där. Ja tävlade ju i friidrott då och hade inte tid med mer på helgerna. Taekwondo tränade jag två gånger i veckan mellan måndag och fredag. :)

      Radera