tisdag 14 januari 2014

Norges Benny Bel-Lafkih!

Namn: Benny Bel-Lafkih

Klubb: Groruddalen Petanque klubb

Klot: X COU 76-700

Sponsor? Hehe. Familien er vell det værmeste jeg kommer. 

Vad fick dig att börja spela boule?
En kamerat ringte meg og spurte om vi skulle dra å se hva petanque var når det sto i lokalavisen der jeg vokste opp at det skulle være en oppvisning i forbindelse med det norske mesterskapet som skulle spilles i byen dagen etter. Det endte med vi spilte i det norske mesterskapet dagen etter og siden har jeg holdt på. Det var i 1991.
Vad tycker du om det gångna året?
Det har vært et godt petanqueår for meg, jeg har fortsatt å utvikle meg og oppnådd en del resultater som et resultat av dette. Føler jeg/vi har etablert oss som et av flere lag i toppen i Norden. For øyeblikket er nivået veldig jevnt og det er dagsformen som avgjør og vi har blitt et av lagene som kan gå hele veien
Vinnarna av Lindomespelen 2013
Bästa tävling?
Var å spilte Marseillaisen sist sommer og ingen jeg har spilt har vært i nærheten. Ellers liker jeg veldig godt Fyrlingen av de turneringene som fortsatt spilles. Ellers savner jeg 24 timmars i Høganes, det var favoritten tidligere.

Bästa boulespelaren?
Henri Lacroix, så lenge i toppen og så stødig men alt for lite nevnt syntes jeg.
Bästa svenska boulespelaren genom tiderna?
Har vell ikke fått med meg så mange av de første skikkelig gode men tror Bjørn Ivarsson må være den beste av de jeg har møtt. Av de som satser i dag må jeg nesten si Kenneth Køhalmi og Richard Nilsson. 
Køhalmi er kanskje den beste lagspilleren jeg har sett. 

Trond Rekdal
Bästa Norska boulespelare genom tiderna?
Jeg sier Trond Rekdal, men det burde vært Ole Hågensen om han hadde orket å ta det siste steget. Kick in the ass!!! Hadde Ole trent mer så hadde han vært best i Norden.

Vilken boulespelare har imponerat mest 2013? 
Ingen tvil. Min samboer Eli Gjengstø. Fra handikappet til landslaget. En utrolig reise for å oppleve for meg som for ti år siden måtte hjelpe henne opp av sengen når jeg kom hjem fra jobb på ettermiddagene.

Din bästa säsong och varför?
2013 vil jeg si. Mange fine resultater.

Bästa bouleminne?
Uten tvil når jeg for første gang spilte en dobbelturnering med min sønn Gabriel. Han var åtte år og det var en turnering med flere av Norges beste spillere. Utrolig nok vant vi hele turneringen, men det beste minne er ikke at vi vant. På stillingen 11-11 i semifinalen står vi igjen med fire kuler, to hver. Gabriel går inn i ringen for å legge og aldri før har jeg håpet så hardt at noen skal få legge inn sine to kuler. Men han legger bort begge. Han går så langt vekk fra meg som han kan og jeg sier ingenting. Jeg går til ringen, ser bort på han. Jeg ser at han kjemper mot tårene før han lokker dem igjen. Jeg tror aldri jeg har vært så nervøs som jeg ble da hverken før eller siden. Jeg setter meg ned i ringen og legger inn kulene og i det vi vinner kampen kommer det en åtte år gammel gutt løpende over banen og hopper rundt halsen på meg. Tårene spruter så jeg blir våt gjennom genseren. Og jeg starter å gråte LITT selv også. Når jeg setter han ned på banen igjen så snur jeg meg rundt og ser en rad av voksne mennesker med tårer i øynene. Dette øyeblikket er faktisk et av de største øyeblikken i mitt liv.

Benny under Nordiska mästerskapen 2013
Medspelare 2014?
Kommer til å spille en del med Roger Johansen, Ronny Gudmundsen og Robert Pettersen men hvilket lag jeg ender på til slutt vil jo styres av om jeg blir tatt ut på landslaget og eventuelt hvilke andre som gjør det. Det er en del norske spillere som er på gang nå så det blir spennende å se.

Ditt drömlag?
Det nærmeste jeg kommer er nok meg, Ole Hågensen og Lars Bruu. Vi hadde noe stort på gang for noen år siden.

Idolen är?
Ingen spesielle

Meriter? 
8 Gull i norske mesterskap og en haug andre medaljer. Bronse fra nordisk. 176 landskamper. En seier i Lindomespele, Sølv i det åpne Nederlandske mesterskapet i maratonpetanque, kvartfinale i EM skytte sist. 2 VM, 3 EM, 9 Nordisk, 6 Nordsjø. Vunnet rankinga i Norge 6 ganger.

Benny och jag diskuterar taktik
Benny om Jocke:
Jocke er totalt sett den beste svenske leggeren de årene jeg har spilt mye i Sverige og på landslaget. Og det er en enorm prestasjon å holde seg i toppen så lenge som han har gjort. For meg er det en gåte at han ikke har vært klokkeklar som førstelegger i det svenske landslaget hele tiden de siste årene. Man får alltid trøbbel når man spiller mot han for han mater grisen mer enn de fleste og også på alle underlag.


Jocke om Benny:
Benny är de sista årens bästa Norska boulespelare. Han skjuter och lägger bra och har de sista åren höjt sin nivå. En fantastisk trevlig kille och är en underbar motståndare. Har nog aldrig sett Benny vara sur på banan och sportslig är han i alla lägen. Kan man bli bättre än så?


1 kommentar: