fredag 19 december 2014

Kommentatorn: Marco Silfverberg

Namn: Marco Silfverberg

Klubb: Outlaw numera

Klot? Gav bort dem till morsans gubbe

Sponsor? Pimmen?

Vad fick dig att börja spela pétanque? 
Jag var 10 år och var med familjen i Frankrike, där såg vi fransmän stå i parker och spela, vi testade lite och det var svårare än det först såg ut. Dagen efter gick vi på stan och passerade en garage nedfart, där stod 3 män, en kastade klot på andra klot, 2 langade klot till honom. Han träffade säkert minst 8 av 10 i en rasande fart. Fick höra att han tränade för en stor tävling. Väl hemma så ringde farsan kommunen som gav honom tider för Socité Boule Halmstads träningar. Vi gick ner och Gurra/James/Benny tog hand om oss och sedan var det kört.

Vad tycker du om det gångna året (2014)? 
Mycket känns stagnerat i svensk petanque. Känns som vi behöver en eller fler nystarter, positivt är de tävlingar som startat (NPW samt Sluta Gräv Open) samt Fyrlingen och Nordstan Grand Prix.

Bästa tävling? 
Ute, Varbergs Strandcup, inne Fyrlingen.

Bästa pètanque spelaren? 
Nu? Troligen en av Freddie Tapper eller Rickard Nilsson tränade och med eget tydligt mål.

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 
Står mellan 3 som jag sett, 1:a blir nog Zabbar Neang, tätt följd av Bengt Månsson och Anders Larsson.

Bästa damspelare genom tiderna? 
Jessica Johansson.

Som kommentator till webbsändningar har vi 
vant oss vid att se Marco de sista åren.
Bästa Nordiska laget? 
Zabbar Neang/Bengt Månsson/Anders Pramholt, nu danskarna.

Din favorit position? 
En stol och se det vackra spelet.

Du och Peter Johansson lägger ju ner filmandet nu. Finns det inget som kan göras för att förändra det? 
Jag kan enbart tala för mig då, jo om det kommer fram en eller flera sponsorer eller liknande som kan skaka fram bättre utrustning, sedan måste vi börja ta lite betalt för all fritid vi lägger ner. Visst är jag ofta med och följer grabbens spel, men jag försakar mycket av just det genom att kommentera. 

Vad skall du göra nu istället för att kommentera boule. Kanske börja lira igen? 
Jag har fått LITE blodad tand igen tack vare Boulebar i Göteborg, gillar deras banor och atmosfären i deras lokaler! Men mer kommer jag nog njuta av alla härliga människor jag lärt känna på banorna.

Var det bättre med VM-Kval som det var förr? 
Det var roligt med spelkonstallationerna! Men jag tror mer på FK.

Var nivån på spelet bättre förr? 
Bredden på de bästa var större, men jag tror att de som är bra kunde varit bättre med fler som bjöd på tuffare motstånd, det är nog få som tränar som vi gjorde förr. Ofta 4-5 tuffa pass i veckan med matcher och volymträning.

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 
Måste vara Zabbar.

Gänget i Cannes, Frankrike 2013.
Du har ju varit med lite överallt i Europa på större tävlingar och bla filmat. Är det någon större skillnad på arrangemangen i Frankrike kontra Sverige? 
Ja, de är mycket större. Har dock inte samma ordning ofta som våra event. Främst är det mycket publik i slutet av tävlingarna som vill se finalen!

Blivande ambitioner inom boulen? 
Oj, den var svår, jag har ju inte riktigt bestämt mig för vad jag skall hitta på ens 2015, men jag hoppas kunna hjälpa till med juniorerna på något sätt om någon vill ha min hjälp. Har ju sett en hel del petanque sedan 1981 då jag började kasta, och iom att Wille började lira som 10 åring med så kanske jag kan hitta sätt som gör att de vill lära sig behärska kasten på ett kul och utmanande sätt för sig själva? Vidare tycker jag att det är riktigt kul att se grabben spela, det är ett intresse vi delar. Helt underbart att kunna sitta och babbla om en runda, en match eller en helg med sin grabb. Jag vill lira en dubbeltävling med Wille kanske 2015, helst en olicenserad bara för skojs skull.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014? 
Simon Åkesson.

William, Marco och Nicole Silfverberg
Din bästa säsong och varför? 
1986-87, Vann elitserien med Boulinné 2 år i rad och sista året mot La Fleur i sista matchen. Mötte Daniel Johansson/Kaj Adams och Anders Larsson. De ledde 12-11, lägger in sista på 9 ½-10 meter, lillen ligger på en platå (spelades på en parkeringsplats med duktigt med sten och ”fåror”. Jag har sista klotet, sätter en kalle för 2 och Zabbar VRÅLAR rakt ut och hoppar som en galning. Det är glädje.

Bästa pétanque minne? 
Måste vara när Wille och Sebbe går till final i Hedebo Open i dubbel 2011.

Ditt drömlag? 
Choupay/Quintais/Le Boursicaud

Idolen är? 
Har ingen idol, men det får vara Willes krigarinstinkt då!



Meriter? 
Ja det är så länge sedan så de är preskriberade!

Marco om Joachim: 
En jobbig en att möta! Det är bara när du tröttnat på att kasta (vilket har hänt) som det är lite lättare att vinna. Men när du är tränad och hungrig en riktigt bra spelare och taktiker. Vi har  haft en hel del diskussioner om saker vi tycker olika i utan att ta ihjäl varandra! Det är bra! 

Joachim om Marco:
Jag gillar Marcos engagemang för sporten men i synnerhet för sonen Willes frammarsch inom boulen. Dessutom har Marco hittat en riktigt fin grej inom boulen. Som kommentator till webbsändningar. Riktigt bra!! Jag och Marco har diskuterat mycket inom boulen med olika ståndpunkt i vissa delar men har alltid lyckats hålla oss till sakfrågan. Man tycker alltid olika om saker och ting. Men att lyssna på varandra är viktigt för att tillsammans komma längre.. Aldrig spelat med Marco men har mött honom en gång i första SM matchen i dubbel i Växsjö 2009. 0-13 blev resultatet!! Vad ska man säga? ;-) 


Foto: Marco Silfverberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar