fredag 8 maj 2015

Ny intervju: Johan Skagerlund

Namn: Johan Skagerlund

Klubb: HPK, Halmstad Petank

Klot: KTK Adventure / OBUT RCC

Sponsor: Morsan Och Farsan under alla år som junior

Vad fick dig att börja spela pétanque
Det var mina farbröder som spelade och hösten -89 provade jag på och var fast! Jag spenderade mängder av helger och lediga stunder hos Stefan "Proppen" Karlsson och vi kastade jämt! 

Vad tycker du om det gångna året (2014)
Ett okej år med tanke på träningsinsatsen, ömsom vin ömsom vatten! Skapliga resultat i Fyrlingen, Nordstan GP, SM, Nordic Petanque Weekend och segrare i Elitserien.....säkert någon tävling jag glömt. Var dessutom utomlands och spelade lite under året, Inbjuden ihop med Wille och Patte till Euro Petanque Firminy samt Travemunde under sommaren! 

Bästa tävlingEuro Petanque Firminy, Travemunde och i Sverige Fyrlingen och Varberg

Bästa pètanque spelaren: Christian Fazzino, Phillipe Suchaud 

Bästa damspelare genom tiderna: Jessica Johansson och Eva Carlsson

Bästa Nordiska laget: Bröderna Pip Danmark under 90-talet

Din favorit position: allround men får säga Skytt trots att jag spelat mer lägg/mitt senaste åren

SM guld 2013 öppen mixed trippel
Du spelade ju för BK Strand tidigare. Är skillnaden stor mellan klubbarna:
Förhållandevis lite skillnad, båda klubbarna bygger på laganda och kamratskap, skillnaden är väl bredden på spelare för tillfället

Ni vann ju Elitserien förra året. Känslan
Mycket rolig känsla, var helt uträknade innan finalen och åkte upp för att förstöra så mycket som möjligt för övriga, och det kan man nog säga att vi gjorde! En stark laginsats

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Svårt att välja, jag är ju tyvärr kräsen som medspelare så samtliga kvalar väl in, Roger Söder, Anders Bondesson, Thomas Wiede, Patric Larrson och William Silferberg, samtliga har sina sidor! 

Blivande ambitioner inom boulen
Nytändning och bestämde i höstas att det var dags för ett vägval, sluta eller satsa, det blev det senare och tar mig därför tid att träna boule minst 2 ggr i veckan sedan årsskiftet!



Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014
Lucas Rudin, härlig energi och en sving man blir avundsjuk på

Din bästa säsong och varför
06-07, spelade mycket och bra, ett par SM medaljer samt många landslagsuppdrag samt Europa cupen med Strand

Halmstad Petank i Europacupen
Bästa pétanque minne
SM guldet 2013 bland flera andra minnen man fått under alla år! 2012 och Europa Cupen med HPK är oxå en höjdpunkt

Ditt drömlag: Fazzino Suchaud Weibel Rizzi, Jag som vattenbärande Coach

Idolerna är: Fazzino, Suchaud, Weibel

Meriter: SM Guld, SM Silver, SM Brons, NM, Nordsjö, Diverse Landskamper samt mängder av U-26 landskamper 

Johan om Joachim
En bra läggare som inte ger upp, har mötts åtskilliga gånger och oftast rätt tighta matcher! Joachim är en noggrann spelare som inte slarvar så ofta och det respekterar jag. Håller sig ofta långt fram i tävlingar och en av de jag helst slår när jag får möjlighet…..


Joachim om Johan
Personligen tycker jag Johan var bästa spelaren i Halmstad Petank 2014. Han höll en hög lägsta nivå säsongen genom. Det är inte lätt att göra det. Det kräver ett starkt psyke. Har spelat en NM ihop med Johan för många år sedan i Ronneby. Det gick inte så bra. Men NM är inte min starka sida tydligen. Som Johan nämner har vi möts många gånger genom åren. Och oftast riktigt tuffa matcher. Det är kul! Hoppas du får en minst lika bra säsong 2015 Johan!


Foto: svenskboule

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar