fredag 3 januari 2014

Ett snack med Rickard Nilsson om året som varit och året som börjat

Namn: Rickard Nilsson

Klubb: Coccinelle PC

Klot: MS120 / MS L’IT

Vad fick dig att börja spela boule? 
Min pappa Cay hade några kompisar som började spela boule. Han tyckte först det var löjligt, vuxna människor som spelar kula. Men när han väl provade var han fast. Iom att jag hängde på så blev jag tvingad att testa vilket jag inte gillade. Men alla ni som spelar boule, har man väl testat en gång så är man fast. På den vägen är det. 

SM guld öppen trippel 2013
Vad tycker du om det gångna året?
Helt klart ett mellanår. Spelet har varit väldigt upp och ner. Har lossnat lite här på slutet. Har vunnit en del under året men har ändå känts sådär. 

Bästa tävling?
Bästa tävling för mig under året måste vara SM, 1 guld, 2 silver. Bästa tävling rent arrangörsmässigt måste vara Strandcupen utomhus, Svenska Cupen inomhus, CC'n där var som att komma hem. 

Bästa boulespelaren?
Dylan, hans resultat talar för sig själv. 

Bästa svenska boulespelaren genom tiderna? 
Enligt mig måste det vara Zabbar med landslagskvalssegrar i överflöd. 




Vilken boulespelare har imponerat mest 2013? 
Charlotte höjer två fingrar i skyn här bredvid men nja. Köhalmi måste vara årets bästa, sett över hela året. Internationellt, hela det danska landslaget som spelat fantastisk boule 2013. 
Zabbar Neang

Hur går tankarna inför singel-VM i Nice om ca 30 dagar? 
Det pirrar i magen av bara tanken att jag ska spela ett internationellt mästerskap i singel, känns overkligt! Men OJ vad kul det ska bli! Ligger i hårdträning, spelet kommer mer och mer. Ska bli intressant att se vilket sorts spel det bjuds på, har pratat en del med Marklund om hur jag både ska träna och tänka när vi väl är på plats. 

Bästa bouleminne?
Dummaste frågan EVER! EM bronset 2009, vilken känsla! Kommer ihåg att jag fick välja matställe efteråt och valde då ett Barbeque-hak. Hur maten smakade kommer jag inte ihåg, men att jag satt och stirrade rakt ut i tomma intet och tårarna rann längs kinderna kommer jag aldrig glömma. 
2013 års bästa minne var att i semifinalen av Europa cupens slutspel slå ut de första rankande Monaco, väldigt oväntat! 

Bengt Månsson
Medspelare 2014?
Mitt SM lag kommer se ut som vanligt, jag Jess och Jocke. I dubbeln kommer jag att spela med en legend, när frågan kom var det med ledsamhet jag ställde Lagerkvist åt sidan men med glädje jag tackade ja till Bengt Månsson. 

Ditt drömlag?
Ge mig Dylan och Lacroix så kommer jag med glädje gå som läggare! 

Idolen är?
Alltid varit Philippe Quintais. Dylan Rocher är löjligt het på skotten men Lacroix, har han någonsin missat ett klot?!

Meriter? 
1 EM brons skytte, Kvartsfinal på EM (3 turneringar), Tvåa CdM på VM (8 turneringar), 17 SM guld (40 medaljer), 32 DM guld, 5 elitserie guld, 2 svenska cupen guld, 1 Europa cupen brons, 1 NM guld, Storspelare 30, 3 Stipendium "Årets bästa..." 
Rickard Nilsson och Joachim Andersson

Rickard om Jocke?
Jocke är den spelare som får mig att höja mig till min högsta nivå. När vi spelar tillsammans är medalj mer vanligt än vad Påvens hatt är lustig. Joachims läggspel är en fröjd att beskåda. När han går in för det så är det ingen läggare i Sverige som stoppar honom! En krigare som vägrar förlora, en dålig förlorare men det ser jag bara som positivt. 
"Över min döda kropp”

Jocke om Rickard?
Rickard har funnits vid min sida i många år nu. Är absolut den spelaren jag helst spelar med. Vi kan hjälpa varandra med allt på boulebanan för att lyckas med det vi tänker göra. Det är en enorm styrka! Det ligger stort till grunden för de framgångar vi skördat de senaste åren. Synd bara vi inte fått chansen att visa i internationella mästerskap vad vi kan åstadkomma. Men det kommer kanske i framtiden. Det enda vi inte spelat är i stort sätt dubbel. Vi har spelat någon enstaka turnering med framgång men aldrig spelat ett SM. Det är något jag skulle vilja göra en gång framöver! 


"Jag hoppas du får ut ditt maximala spel i Nice i slutet på januari Rickard. Får du det kan det gå hur bra som helst i turneringen. Medalj är ingen omöjlighet. Jag vet, jag känner dig, spelar alltid med dig. Detta kan du, och är du på max är du en av de absolut bästa!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar