söndag 29 december 2013

En intervju med Herman Thorell

Namn: Herman Thorell

Klubb: Club boule la Pomme de Pin Toarspsdal, eller POM som vi själva brukar säga!

Klot: La boule noire, Super cou

Vad tycker du om det gångna året?  
Boulemässigt mitt klart bästa år hittills. Har lyft mitt spel ganska mycket. På ett personligt plan har det vart en tyngre höst, har vart på dåligt humör i typ 4 månader. Så jullovet ska bli väldigt skönt!

Mål framöver inom boulen? 
Fortsätta träna boule, utvecklas och bli ännu bättre. Har spelat boule tre-fyra gånger i veckan under hösten vilket borde ge resultat.

Bästa tävling? 
Nordic PW är en stark nykomling och Mattias gör ett sjukt bra jobb, så under 2013 var det bästa tävling. Parkmiljö är underbart att spela i tycker jag. Men Varberg strandcup är annars en stor personlig favorit, helt underbar tävling som kröner sommaren. Också fantastisk miljö!

Hur går tankarna för att vidare utveckla Sveriges i särklass populäraste inomhustävling? 
Vi har ständigt tankarna på utveckling, men vill samtidigt behålla tradition och ryggrad. Det som verkligen skulle lyfta arrangemanget är om vi får loss en större spelyta och där finns såväl planer, idéer som kontakterna inför Fyrlingen 2015. Återstår att se om ork och ekonomi finns.
Dessutom inleder vi ett nytt samarbete med en hotell-restaurangkedja till Fyrlingen 2015, vilket känns spännande.
Till 2014 gör vi en del mindre förändringar. Matcherna börjar på 3-3 (istället för 4-4), resultatredovisning digitalt istället för på papper.

Bäst enligt Herman, Dylan Rocher
Under Fyrlingen 2014 kommer vi också genomföra en enkät om spelformen gruppspel eller poolspel!

Bästa boulespelaren? 
Dylan Rocher är väl utan tvekan bäst, men jag gillar bra läggspelare så jag måste lägga till Henri Lacroix. Han gör aldrig en dålig match känns det som.

Bästa svenska boulespelaren?
Jag tycker inte det finns någon som sticker ut under lång tid, så jag går på färskvara och då är Rickard Nilsson bäst just nu. Han har spelat sjukt bra när jag tittat under ett par tillfällen i höst. Läser man vad han själv tycker om sin form verkar han ha en bit kvar till formen, så det där singelmästerskapet i slutet av januari kan bli jävligt spännande.

Bästa bouleminne?
Jag drar till med ett dråpligt sådant. Första året jag spelade boule (2006) lyckades jag kvala in till SM-skyttet. Var inte så nervös trots allt timmen innan, det var ju mest på skoj. Men när jag kliver in på CC hör jag Björne (speaker) snacka om hur svårt det är första gången på ett SM och hur alla ska stötta nybörjaren från Bonbon (som jag spelade för då). Alla applåderade och jag borde ha känt stöd i det där, men jag vart skitnervös. Dessutom inledde jag med en "fetkalle" på första skottet och det blev extra galet jubel. Sedan kunde jag knappt stå i ringen, tror inte jag fick en enda poäng till faktiskt.

Medspelare 2014?
Kommer spela några trippeltävlingar med Mackan Enbom och Mattias Thorell och det känns jävligt spännande. Tror på det laget riktigt ordentligt. Återstår att se vad det blir.
Därutöver hoppas jag att det blir ngr dubbeltävlingar med Mattias, trivs jävligt bra med honom. På klubblagsnivå tror jag jävligt mycket på mig och Biggan i mixed. Hon har tränat mer än ngnsin under hösten, så det kan bli ett jävligt bra 2014.

Rickard, Jessica och Joachim
Ditt drömlag?
Oj, svårt. Önskar att de plockar bort dumheterna med att inte ha öppna internationella mästerskap, för fick man använda sig av såväl män som kvinnor tillsammans under VM-EM så skulle det vara jävligt kul att se dig, Jessica-Rickard där. Sett till de senaste åren är ni det lag som hållit ihop bäst och presterat över tid. Dessutom går ni i bräschen för enhetlig klädsel, något jag gillar.

Herman, Andreas Pettersson och frun Birgitta Thorell




Idolen är?
Nelson Mandela för sitt okuvliga mod, för att han efter 27 år i fängelse varken vill hämnas eller är bitter och talar om människors lika värde. Det kan låta lite töntigt, men jag tvekar på att vi någonsin får uppleva en sådan människa igen. Synd att hans arbete inte gav större effekt i Sydafrika!
På ett annat plan imponeras jag av Björn Borg under hans aktiva karriär. Han hade förmågan att spela boll för boll och aldrig ta med sig känslor som kunde störa koncentrationen. Jag tycker fan det är coolt att kunna styra sig själv på det sättet!

Meriter? 

Några DM-guld, i övrigt inga alls. Att jag är sjukt stolt över min 8-del i SM-singeln från i somras säger väl allt 

4 kommentarer:

  1. Härlig intervju Joakim. Herman är en kanon kille!

    SvaraRadera
  2. Yep,bäst hitills med dom mest genomtänkta svaren (utan att för den skull föringa dom övriga talksen :-).Gillade spec hans komentar om enhetlig klädsel...vilket dom (SBF) nu tar bort när det gäller Regionala tillåmed.Me emot det...och vill ha det "städat" vid stortävling framöver också.Menmen...boulen är inte som andra...ehh...sporter...om jag förstått det rätt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan va så Ante.. Jag tror att boulen drar till sig många människor som inte tidigare sysslat med någon idrott och har då heller inte värdering eller bakgrund till enhetlig klädsel och betydelsen och känslan bakom en klubbtillhörighet. "Jag"et är det enda som oftast finns för dom.. Och det tycks jag se en del på fb i tråden bakom de nya reglerna.

      Radera