fredag 24 oktober 2014

En Intervju med Anna Lagerkvist

Namn: Anna Lagerkvist

Klubb: Skatås BK

Klot? JB XXX 

Sponsor? 
Pappa är min klotsponsor. Har aldrig köpt klot själv. 

Vad fick dig att börja spela pétanque? 
Mina föräldrar spelade mycket boule när jag var liten så det föll sig väl ganska naturligt att när intresset för simning minskade började jag själv spela lite mer boule. Jag tror att min första tävling var i Bara tillsammans med Anna fd Månsson, om det stämmer skulle året vara 1982. Fast jag har ju haft en del långa uppehåll sedan dess. 

Vad tycker du om det gångna året (2014)? 
Jag har spelat lite mer i år jämfört med föregående år tror jag. I det stora hela är jag väl ganska nöjd med mitt spel, allt ska ju sättas i relation till den tid man lagt ner på träning.

Bästa tävling? 
Jag tycker ju att Strandcupen är en trevlig tävling att spela, både arrangörsmässigt naturligtvis men framförallt för att det är en så fin plats att spela boule på. Sen ser ju tävlingarna utomlands i tex Frankrike oftast lite annorlunda ut med ofta en minst sagt annorlunda atmosfär vilket kan ge lite mersmak ibland och en påminnelse om att boule kan spelas på lite olika sätt och i lite olika miljöer och förutsättningar.

Här ser vi Fredrik Bäckman in action.
Anna Lagerkvist studerar i bakgrunden.
Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 
Det finns ju många duktiga boulespelare att välja mellan genom åren som gått men jag säger Fredrik Bäckman och Daniel Johansson. Jag minns att jag var imponerad på deras sätt att spela.

Bästa damspelare genom tiderna? Christel Eriksson

Du har spelat boule väldigt länge. Var det bättre förr? Eller har utvecklingen gått spikrakt framåt? 
Utvecklingskurvor finns förmodligen i alla idrotter skulle jag tro, så även i boule. Många som spelade boule förr säger att det var roligare då. Personligen har jag dock lite svårt att kunna göra en sådan jämförelse, däremot tror jag att innebörden och betydelsen av att ha roligt när man spelar boule har förändrats genom tiden.

Har ambitionerna som Elitspelare mättats av? 
Det var länge sedan en sådan ambition fanns hos mig, helt enkelt för att motivationen inte funnits och för att jag prioriterat annat. 

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 
Jag spelade för många år sedan med en tjej som hette Jessica Andersson. Vi hade en så härlig och ganska naiv kärlek till boule. Det fanns en speciell vi-känsla och en självklarhet i att dela både framgångar och motgångar med varandra. Om det var hon eller om det var jag som var ”den skönaste medspelaren” vet jag inte, snarare var det väl så att vi trivdes väldigt bra tillsammans och hade otroligt roligt ihop, både på och utanför banan. 

Jessica Andersson
Bästa pétanque minne? 
Tyvärr måste jag passa på denna fråga. Det finns ju så ofantligt många minnen! 

Dina medspelare 2014? 
Har spelat mycket med Eva-Karin men också med andra trevliga lagkamrater i Skatås. 

Meriter? 
Jag har spelat ett enda VM för en massa år sedan, men en sådan 4:e placering är jag ju förstås glad över att jag fått uppleva, även om det krävs ett bra minne.

Anna om Joachim: 
Det verkar  som att du har vuxit till en förebild för många unga boulespelare i Sverige.  En sådan roll är viktig och värdefull för idrotten.  Du är värd en eloge för ditt engagemang.

Joachim om Anna:
Spelade lite med Anna för typ 20 år sedan när vi tillhörde samma förening. Alltid kul. På den tiden hade jag ett ganska hett temperament. Anna å andra sidan har alltid varit lugn och skrattat åt saker som sker i matcher när en annan spotta och svor. En lugn tjej som alltid har nära till skratt. En fantastisk boulespelare när hon tränade mycket. 
Vill tacka för de fina orden du skriver!



Foto: Anna Lagerkvist, svenskboule

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar