måndag 3 november 2014

En laddad intervju med Sylten

Namn: Jörgen Sylvander

Klubb: Coccinelle PC

Klot? Jadu?? Jessicas gamla i alla fall. (MS Acier)

Sponsor? Har ingen av naturliga skäl.Under min mest aktiva tid spelade jag med Obut sponsrad av Jan Lingö. 

Vad fick dig att börja spela pétanque? 
En liten lintott och tillika klasskamrat vid namn Bengt Månsson.

Vad tycker du om det gångna året (2014)? 
För egen del blev det bara 2 tävlingar, SM och Köpenhamn open.Spelade med mina bästa vänner Anders Larsson och Magnus Wedel i SM och hade väl förhoppningar om en kvartsfinal men jag fick klubba så vi åkte någon runda tidigare. 

Bästa tävling? 
Får väl säga Köpenhamn open där Wedel och jag åkte ut mot två danska landslagsspelare med 11-13. Hade förmodligen vunnit annars;-)) Nu vann vi i öltältet istället.  

Bästa pètanque spelaren? 
Oj, detta var svårt. Det jag sett av Dylan är ju helt overkligt. Hade frågan kommit för 10-15 år sedan hade jag svarat Fazzino utan att tveka.

Christian Fazzino
Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 
Jaha, detta blev inte lättare.Har haft förmånen att få spela med och emot många kanonspelare. Skulle kunna nämna en 15-20 namn här men måste jag säga en så får det bli Zabbar Neang. En boulelegend inom svensk boule. Men som sagt det finns många som är hårfint efter.

Bästa damspelare genom tiderna? 
Får säga tre stycken här. Christel Eriksson, Lotta Larsson och Jessica Johansson. Frågar du mig om 10 år svarar jag nog Jessica om hon fortsätter och har motivation till det.Helt överlägsen idag enligt mig.

Bästa Nordiska laget? 
Nu för tiden Danmark på herrsidan och kanske också hos damerna. Genom tiderna svarar jag Anders Pramholt, Bengt Månsson och Zabbar Neang.

Din favorit position? Läggare 


Var det bättre med VM-Kval som det var förr? 
Jag kan tycka det.Då valde du själv vem du skulle spela med, alltså var det inga problem med interna stridigheter. Dessutom var det så utformat med dubbel och trippelnockar att det så länge jag VM-kvala vann alltid bästa laget.

Var nivån på spelet bättre förr? 
Svårt att svara på. Jag tror inte att det var sämre förr. Det känns som det fanns fler profiler då. Dessutom tror jag att den geografiska rivaliteten var större. Det var fler lag på tävlingarna vilket också höjde kvaliten.

Bara Bouledags
Du spelade ju för Bara Bouledags. Troligen den klubben som segrade mest under ca ett årtionde (86-95). Hur var det att lira för Bouledogs? 
Jadu, det var väldigt mycket. Vi var ett par kompisar som startade klubben. Fick med oss lite fler kompisar. Vi hade en träningsdos som jag tror få eller inga någonsin haft i Sverige, Detta i kombination med en hel flock vinnarskallar gjorde att det var otroligt hög nivå på träningarna.Under en fem-sex år snittade vi nog 30-35 timmar i veckan. Vi började med fyra raka seriesegrar om jag inte minns fel. Även andra etablerade spelare anslöt och runt 1990 tror jag att Bouledogs tredjelag skulle kunna klara sig kvar i elitserien utan problem.  

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 
Jag älskar verkligen att spela med Anders Larsson och Magnus Wedel. Zabbar Neang var också helt underbar. Josty (Stefan Johansson BDG) icke att förglömma.

Har ambitionerna som Elitspelare mättats av? 
Det gjorde dom av lite olika anledningar redan 1993.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014? 
Svårt att gå förbi Rille efter andraplatsen i singel-VM. Även Coccinellejuniorerna som vann öppna trippeln på SM.

NM 1992.  Stefan, "Josty" Johansson, Jörgen "Sylten" Sylvander
Jonas "Lillkri" Kristoffersson
Din bästa säsong och varför? 
Minns inte riktigt men någon gång runt 1990 då det blev många bra placeringar och några vinster i stort sett hela året. 

Bästa pétanque minne? 
Måste vara en dubbelsemifinal i Tygelsjö i början på åttiotalet. Spelade med Jerry Käsper och mötte Magnus Wedel och Lasse ”Hulken” Svensson. Efter ett par rundor står det 0-12, dom lägger in 13 på plats. Jag vattnar bort 3 lägg, Jerry skjuter 2 missar, vad ska vi göra frågar Jerry? Du måste lägga in sa jag, vilket han gjorde.Där står vi utan klot kvar med 0-12 i baken och motståndarna har 5 klot kvar. 5 klot senare står det 1-12 och ett antal rundor står det 13-12. Detta kommer jag aldrig att glömma!!

Dina medspelare 2014? 
Magnus Wedel, Anders Larsson och Malin Larsson( den snyggaste av dom)


Anders Larsson
Ditt drömlag?
Mitt drömlag i Sverige är med Anders och Wedel. I övriga världen är det Christian Fazzino och Dylan Rocher.

Idolen är? 
Någon idol har jag inte inom boulen, men min förebild i livet är Anders Larsson (Bjärred).

Meriter? 
1 SM-guld i trippel och ett par andra SM-medaljer. 4 seriesegrar och något eller några cupguld

Jörgen om Joachim: 
En av dom mest kompletta boulespelare i Sverige de senaste 20-25 åren. Otroligt lättsam och sportslig i alla sammanhang. Har varit och är en stor anledning till juniorernas stora framgångar. Har en hög högstanivå och förmodligen Sveriges högsta lägstanivå!! För mig är det helt ofattbart att du inte är stommen i ett Svenskt landslag. 


Joachim om Jörgen:
Sylten kan vara en av de trevligaste och roligaste människorna jag träffat. Han är helt fantastisk och är klart en förebild. Han slog mig i min första SM final 1992 i öppen trippel. Den förlusten satt kvar inom mig under en lång tid. Och jag är inte sen att berätta detta för Jörgen när man träffas. haha.. Du omger dig med stor glädje och det smittar av sig i alla sammanhang. Har aldrig lirat ihop med dig men mött dig massor av gånger. Du får inte sluta förrän vi lirat ihop! Tack för dom fina orden Sylten. De värmer en gammal mans hjärta! :)



Foto: Joachim Andersson, Svenskboule, Anders Larsson, Magnus Wedel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar