fredag 7 november 2014

En intervju med stor spelare nr 8.

Namn: Sebastian Mantel

Klubb: Mariaboule

Klot: JB XXX Dia 76 Vikt 700  

Sponsor: Inte för tillfället, men tidigare var det JB.

Vad fick dig att börja spela pétanque: 
Familjen började spela redan på 60-talet med bekanta från Frankrike och brorsan (Patrick Birgersson) började tävla på 80-talet och tog med mig på olika tävlingar och sedermera startade han en egen klubb under en kort period.

Vad tycker du om det gångna året (2014): 
Måste medge att jag inte hängt med så mycket i år. Men Rikard Nilsson`s framgång förra året är ju kul för Sverige och även mina klubbkamrater Åke, Leffe o Håkan`s landslagsspel har varit roligt att följa! 
Sen har jag stora förhoppningar på Niklas Marklund som ny tillträdd FK, jag tycker han verkar ha bra idéer och han verkar inte särskilt konflikträdd vilket jag tror är en viktig egenskap för det jobbet.

Bästa tävling: 
I år vet jag inte, men historiskt sett i Sverige så är det Mayon, Stockholm Boule Open, Långholmen Open, och inte minst Mariabouledagar. Sen fanns det en socialboule-tävlingen för ett par år sen som hette Debahboule, det var en fantastiskt rolig propaganda tävling som jag inte glömmer i första taget. Men det finns säkert fler bra tävlingar i landet som jag missat. Internationellt sett är det annorlunda där finns det hur många bra tävlingar som helst, inte minst La Marseilliaise ett måste för en boulespelare. Närmare oss har vi Köpenhamn Open men det jag gillar mest nuförtiden är alla de mysiga lite mindre bytävlingarna i södra Frankrike!

Bästa pètanque spelaren: 
Finns många jämnbördiga där det endast är dagsformen som avgör men Quintas och Fazzino tillhör nog dom bästa allround spelarna jag sett. 

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna: 
Amal Moufid

Bästa damspelare genom tiderna: 
Vet att det hänt mycket dem senaste åren när jag inte varit så aktiv så jag vet faktiskt inte. 

Bästa Nordiska laget: 
Bröderna Fugelsang från Danmark när dem var som bäst.

Din favorit position: Mittspelare

VM-lag 19??. Stefan Olsson, Sebastian Mantel, Håkan Berg
Du har spelat boule väldigt länge. Var det bättre förr? Eller har utvecklingen gått spikrakt framåt: 
Utvecklingen har gått framåt framförallt har bredden blivit bättre och det taktiska kunnandet. Men det behövs fler bra lagspelare, det räcker inte med endast duktiga individualister för att nå internationella framgångar.

VM kval eller en FK som jobbar för Sveriges bästa: 
Jag tror på en FK som tänker personkemi och internationellt utbyte och framförallt spela mycket utomlands. Jag tycker Niklas Marklund har en bra egenskap som FK genom att han inte är konflikträdd. 

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med: Hugo Wester

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014: 
Har som sagt inte hängt med så mycket i år har nyligen fått en dotter och lägger mer tid på min musik just nu. Men Ali Abdi imponerar nästan alltid på mig både som människa och boulespelare!

Din bästa säsong och varför: 
1990 helt klart, SM Singeltiteln och för att det var första gången jag kvalificerade mig till VM. Tror även Jag, Björne och Bengan vann den första Grand Prix Touren det året också. 

NM-lagen 1990.
Sebastian Mantel, Peter Bengtsson, Hugo Wester. Coach: Jean Amiot
Torbjörn Sjölander, Jimmy Jonsson, Jimmy Ljunggren. C: Jan Sjölander
Bästa pétanque minne: 
Svårt att välja ETT minne.. Men Singeltiteln på SM 1990 och såklart första SM titeln i trippel med Hugo och Bengan var ju fantastiskt kul. Då hade jag endast tävlat i 3 år och jag glömmer aldrig påföljande NM-resan till Oslo med fantastiska Jean Amiot som reseledare! Men såklart båda gångerna jag/vi kvalificerade oss till VM kändes ju fantastiskt stort. Elitserie vinsterna tillsammans med Boulesjevikerna var ju också fantastiska äventyr på alla sätt o vis. Men även dem åren jag var med i B.K Grönbrallan måste jag räkna till nåra av de bästa och roligaste åren jag upplevt både som boulespelare och människa, än så länge.. 
    
Dina medspelare 2014: Tyvärr knappt spelat någonting i år.

Ditt drömlag: Som läggare i en trippel med Chopay och Foyot skulle vara kul!

Didier Choupay
Idolen är: 
Har haft olika genom tiderna, när jag började spela så var det Bengan faktiskt! Sen såg jag Göran Philipsson´s filmer från VM som var mycket lärorika och inspirerande. Då fastnade jag först för Didier Chopay och sen för Marco Foyot för sin sköna teatraliska stil på banan sen diggade jag även Amal Moufid för sin fina teknik.

Meriter: 
SM-Trippeltitel 1989 med Hugo Wester och Peter "Bengan" Bengtsson, NM-Titel samma år och vi blev även utsedda till det årets lag. SM Singeltitel 1990, Kvalificerad till VM samma år tillsammans med Björn Johansson och Peter Bengtsson. Kvalificerad till VM 1991 tillsammans med Stefan Olsson och Håkan Berg, blev även storgrabb det året. Sen har jag nåra DM titlar kommer inte ihåg dem exakt, förutom min första DM singeltitel på Långholmen där jag vann över Anders Larsson i finalen som på den tiden var den absoluta singelkungen!

Sebastian om Joachim: 
Joachim har jag alltid upplevt som en schysst kompis och en gentlemanna-spelare med mycket stark kämpar anda. Han har också sovit på min soffa nån gång vill jag minnas:) 

Joachim om Sebastian:
Sebbe är en skön lirare. Bara spelat en tävling ihop men det gick bra! Jag, Sebbe och Kader Chamil lirade Stockholm Boule Open 1994. Det enda laget som lyckades stoppa oss var Daniel Voisin, Christian Fazzino och Philippe Quintais, 7-13 i semifinalen. Vi lirade väldigt bra minns jag. Sebbe var en komplett lirare. Kanske lite mer åt de defensiva hållet men grym som mittspelare. I samma veva lånade jag din soffa Sebbe! ;)



Foto: svenskboule, Boulistenaute

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar