söndag 17 augusti 2014

Goa Anders Csapo

Namn: Anders Csapo

KlubbSibirien SCP

Klot?
Oj just för stunden La Franc soft black! Brukar ha 3 uppsättningar med mig till tävling just in case.

Sponsor?
Frugan sponsrar mig alltid lika glatt ;)

Vad fick dig att börja spela pétanque?
Slutade med fotbollen, så var mina föräldrar på mig om att jag skulle gå ner och testa boule. Bara gamlingar trodde jag men jag åkte med dem och såg att det var även yngre så jag blev fast. Spelade SM första gången på heden år 2004.

Vad tycker du om det gångna året (2013)?
Det var riktigt bra förra året med, även om 2014 är mitt bästa år i karriären. Hade många dubbelvinster med Rickard Nilsson, vann DM-dubbeln med bäste Robin Johansson, tre brons i SM i Falun, vann Elitserien bland annat...

Bästa tävling?
Fyrlingen! Det är nåt visst med den tävlingen som gör att jag gillar läget. Har inte missat en enda .

Anders Csapo och Camilla Csapo
Båda Svenska mästare i singel 2014
Bästa pètanque spelaren?
Dylan antar jag.

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna?
Sen jag började spela så tycker jag Rickard Nilsson för han har en bra lägsta nivå och är härlig att spela med.

Bästa damspelare genom tiderna?
Har inte sett så många som håller den klass som Jessica Johansson. Hon är en komplett spelare.

Första SM guldet bärgades i år. Känslan?
Ja herregud. En riktig go och rolig känsla som jag kämpat för i många år mentalt. Men en vecka i Frankrike innan Sm gjorde mig ganska säker på mig själv.

Bästa Nordiska laget?
Vem vann Nordic Pétanque weekend ? Albin Måns Anders

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med?
Min fru, sen finns det ju andra som är sköna på sitt sätt gillar många ingen nämnd ingen glömd.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014?
Rickard Nilsson med sitt silver i singeln. Sen måste jag ju berömma Simon Åkesson som bara växer, kul att se. Och Jimmy Bysell. Noon med så klart.

Din bästa säsong och varför?
Det var ju klart i år. Känns som jag har gått på vatten i år älskar känslan av att vinna. Har nog blivit starkare som person, trivs bra med livet gör att man lyckas och har kul. Spelat med underbara människor som är ens bra vänner även utanför banan.

Segrarna i Nordic Petanque Weekend
Bästa pétanque minne?
När jag och frugan slog Jonas.J och Linda.B i mixdubbeln på SM på Heden i 1/16-delen när Camilla blev så glad att hon höll på att ta fel och hoppa upp på Jonas och krama honom efter 2,5 timmes spel.

Dina medspelare 2014?
Albin och Måns. Rickard, Noon, Thea, Robin, Folke, Camilla, Wiede, Patrik A, Pelle, Tove, Micke T, S tefan H, Pablo, Emelie; har säkert glömt nån.

Ditt drömlag?
Dylan, men har hört att han är tråkig så han går bort direkt. Fassino och Quintais säger jag då.

Idolen är?
Tur Thea ,hur kan man skratta mycket?!?

Meriter?
Är väldigt dålig på att komma ihåg men ska försöka komma ihåg lite. Många Dm vinster, några vinster i Fyrlingen, Bouletouren, Varberg dubbeln, Lindome dubbeln, Nordic Pétanque weekend, Spansk tävling mix dubbel. SM Brons i dubbel, mixdubbeln, singeln, 2st i trippeln. Silver mixdubbeln. Guld i singel och dubbeln. Vunnit Elitserien, Landslagsuppdrag Spanien och Frankrike

Tror det eller ej men har faktiskt vunnit en damtävlingen i Thailand med! Slå det om ni kan haha!

Rickard Nilsson, Anders Csapo och Joachim Andersson
Anders om Joachim:
Jag känner inte dig så på djupet men att du kan få en klubb att växa och slå internationellt med dessa duktiga juniorer som nu har blivit vuxna som och har börjat ta för sig ordentligt på banan tycker jag är kul. Du gör ju en del för de yngre som är grymt bra. Du är ju en bland mina stora konkurrenter och du är ju riktigt bra läggare som har en lång meritlista som få. Det är alltid kul att möta dig på banan då man vet att man måste spela bra för att slå dig. Men att spela ihop med dig hade varit kul nån gång.

Joachim om Anders:
Anders verkar vara en skön och lugn snubbe. Spelar i stort sätt alla tävlingar som är möjliga. Det är fint! Inte så många som tävlar flitigt längre. I år fick du ditt stora genombrott tycker jag. När du väl tog ditt första SM guld kom ett till som ett brev på posten! Grymt bra SM gör du! De inspirerar! Själv klart får vi ta en tävling någon gång Slappo! Tack för en trevlig intervju! 



Foto: Joachim Andersson, Marco Silfverberg, Rickard Nilsson och Charlotte Thorén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar