lördag 12 september 2015

En intervju med Tezze!

Namn: Therese "Tezze" Broberg

Klubb: Boulett BK

Klot? La boule bleu Super inox.

Sponsor? Nej

Vad fick dig att börja spela pétanque? 
Jag hängde med pappa som börjat spela och fastnade väldigt snabbt. Va ca 14år och klubben var ganska liten så var mest träning och spelade några KM o seriespel. Efter gymnasiet började jag satsa mera seriöst.

Vad tycker du om det gångna året (2014)? 
Det var helt fantastiskt. Att få möjligheten att representera Sverige ihop med 3 grymma tjejer i Travemünde, Kuala Lumpur-Malaysia (Confederations cup) men framförallt på EM i Mersin-Turkiet var sjukt stort och jag känner att det gett mig så otroligt mycket. Det har utvecklat mig både som person men också på boulebanan. Sen kanske inte resultatet blev det vi krigade för på EM men kan ändå säga att jag är nöjd. Blev ju ett SM-brons i damtrippeln i Växjö också 2014 och brons i precisionsskyttet.

Bästa tävling? 
Nordic petanque weekend är riktigt rolig om man kollar svenska tävlingar. Travemünde skulle jag säga om man kollar utanför Sverige. Men självklart skulle jag vilja åka till Frankrike för att uppleva boulens hemland.

SM guld i damtrippel 2015
Bästa pètanque spelaren? 
Det är en mycket bra fråga. Finns ju flera att välja på och vet inte om jag kan nämna bara en.

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 
Jag hade inte så bra koll på de bästa spelarna när jag var yngre men nu skulle jag absolut säga Rickard Nilsson.

Bästa damspelare genom tiderna? 
Har alldeles för dålig koll på spelare utomlands för att nämna någon där men i Sverige, definitivt Jessica Johansson. 

Bästa Nordiska laget? 
Svåraste frågan, passar nog på den.

Din högsta poäng i precisionsskytte? 
48 poäng på träning, förträngt resultat i duell ;)

Roligaste segern? 
Självklart när vi vann finalen i år på SM i damtrippeln.

Känslan över SM guldet du vann i år? 
Obeskrivlig, jag var aldrig nervös så jag kände att det påverkade mitt spel och en riktigt skön revansch från semin förra året där orken tog slut totalt för oss i damtrippeln. Är även sjukt stolt över mitt SM-silver i damsingeln där jag verkligen krigade med mig själv och mot de jag mötte då jag tycker singeln är den jobbigaste klassen.

Din favorit position? 
Skytt men känner mig nog ganska bekväm som läggare och mittspelare med. 

Sverige ihop med Världens bästa dam trippellag, Thailand.
Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 
De e ju mina grymma tjejer Signe Holgersson och Camilla Csapo.

Blivande ambitioner inom boulen? 
Självklart så vill jag vara en av de fyra som representerar Sverige i VM. Blir det inte i år så kommer jag inte ge upp det målet. Jag vill höja min lägstanivå så att jag kan känna tryggheten i mig själv när jag står på banan i alla situationer som kan uppstå under match men också sprida den tryggheten till mina medspelare. Ha kontroll på fjärilarna i magen som ändå ska vara där men inte påverka mig negativt. 

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2014? 
Kan nog inte nämna bara en. Vill däremot berömma alla grymma miniorer, yngre juniorer och juniorer som är helt fantastiskt duktiga. Både för prestationer på SM och andra tävlingar men också på lägret på Bosön där jag var med med min son, där alla tog hand om varandra, peppade och pushade varandra och visade glädjen till boulen som alla borde "våga" göra mer.

Din bästa säsong och varför? 
Den är nog just nu. Jag har utvecklats massor efter förra årets erfarenheter i med-och motgångar i spelet. Har absolut en bit kvar till att nå den nivå jag vill vara mer konstant, Men har en annan tro på mig själv nu, speciellt efter årets SM.

Bästa pétanque minne? 
Att få gå in på arenan i Mersin på EM i Turkiet bakom vår flagga tillsammans med hela laget och coach. Stort!

Therese Broberg in action!
Ditt drömlag? 
Definitivt jag själv, Signe Holgersson och Camilla Scapo ;) Vi tror på varandra i alla lägen, har grymt roligt ihop och tänker väldigt lika på banan rent taktiskt. 

Idolen är? 
Måste ju säga min pappa Pauli, som för nåt år sedan inte hade kunnat fortsätta med boule pga en skada i höger axel. Började kasta med vänster och är otroligt säker med vänstern idag. Är inte något vem som helst klarar av.

Meriter? 
8-del i öppen trippel i Travemunde, 4:a confederationscup Malaysia, 2:a Nationscup (EM Turkiet), SM-brons precisionsskytte 2014, SM-brons damtrippel 2014, 1:a svenska cupen dam 2015, 1:a DM öppendubbel 2015, SM-silver damsingeln 2015, SM-guld damtrippel 2015. 

Therese om Joachim
Känner ju inte Jocke så väl men en grym boulespelare vet vi ju alla att han är. Engagerad på många sätt som inspirerar många till att bli bättre spelare, ung som gammal. :) En riktigt bra förebild inom boulen.

Joachim om Therese:
Känner inte Tezzan så väl. Men mer och bättre för varje gång man ses. Therese är en newcomer och gjort det med storm. Therese har helt rätt inställning för att nå ett par snäpp till i utvecklingen. Dessutom är hon en jävel på bakverk! Dom är inte bara goda utan Therese lever ut sin kreativa sida och gör bakverk som är riktigt snygga också! Lycka till under 2016. Hoppas dina mål infrias! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar